Что такое кондак?

Церковные непонятности: что такое тропарь, кондак, канон, ирмос, акафист?

Часто в православных календарях или молитвословах можно встретить слова «тропарь святому» или «кондак праздника». Порой такие надписи встречаются на обороте небольших иконок. Давайте попробуем разобраться, что эти слова значат. Это поможет человеку чувствовать себя уверенней в церковной жизни.

Говоря просто, тропарь и кондак – это небольшие молитвословия, которые содержат в себе не только саму молитву, но и краткое объяснение праздника или прославление святого. Поются они в тот день, когда вспоминается святой или случается праздник. Обычно, тропарь и кондак составляют парное песнопение, исполняемое хором на службе.

Канон – крупная форма

В молитвословах есть и каноны, которые отличается от тропаря и кондака. Это более длинное произведение, состоящие из девяти песен. Каждая песнь канона состоит из ирмоса (первая строфа) и тропарей (4-6 последующих строф). В основе этих песен лежат девять песен из Священного Писания. Канон знаком почти всем верующим – три канона (Господу, Богородице и Ангелу Хранителю) входят в правило к Причастию.

Многозначность «канона»

Трудность, с которой сталкиваются неподготовленные люди – это то, что в разных ситуациях одни и те же слова могут значит разные вещи. Это явление есть и в церковном мире. Каноном называют правила, принятие церковные соборами. Кроме того, говорят об иконописном каноне – это устоявшийся образец для написания иконы. Наконец, каноном (или кану́ном) иногда называют столик для поминальных свечей. Нужно учитывать многозначность слова, чтобы правильно понимать его значение.

Акафист

Каким бы древним и устоявшимся не казалось богослужение, гимнография постепенно развивается. В XIX и XX веке в Русской церкви получил большое распространение жанр акафиста. Строфы в нём начинаются со слова «радуйся» и общее настроение акафиста обычно радостное, а тематика – похвальба святому или прославление Бога. Хотя жанр пользуется большой народной популярностью, в церковное богослужение входит только один Великий акафист (Пресвятой Богородице), написанный в глубокой древности и слабо связанный с современными текстами. Он поется в субботу 5-й седмицы Великого Поста, один раз в год.

Пришли из истории

Сами слова эти пришли из греческого языка.

«Тропарь» переводится как тон, лад или мелодия. Упоминания о пении тропарей находятся в древнейших христианских летописях, датируемых IV и V веком. Это самый древний вид церковных песнопений.

«Кондак» в переводе означает палочку, на которую наматывался свиток из пергамента. В древности кондаки представляли собой не одну строчку, а длинную поэму, посвященную православному празднику. Первый сочинитель таких «поэм» – святой Роман Сладкопевец. С течением времени, в службе остались только первые строчки тех поэм – они и называются кондаками теперь.

Собор Александра Невского в центре Софии

На смену им пришли другие длинные тексты – это были каноны. «Канон» переводится с греческого как правило, мерило или норма. В богослужении он появился примерно в VIII.

Слово «акафист» буквально можно перевести как «не сижу». Иногда их обозначают «неседальными песнями» в противовес «седальнам», другому виду песнопений.

Гимнография – церковная песенная поэзия

Можно сказать, что тропарь, кондак, канон и акафист – это жанры церковной песенной поэзии, иначе называемой гимнографией. Есть и множество других видов песнопений и возгласов. Мы лишь приподняли завесу тайны над красотой и гармонией церковных наук и богослужебных понятий. Надеемся, что эта статья поможем вам подружиться с миром православного богослужения.

Значение праздника Сретения Господня, ирмосы, тропарь, кондак и величание

Молитвы каноны акафисты

Акатисти, тропари, молитве

Кондак

  • Кондаки (воскресные, седмичные, праздников, святых)
  • Кондак Пасхи

Конда́к (греч. κόντάκιον от κοντός – палочка, на которую наматывался свиток пергамента) – небольшое песнопение (в одну-две строфы), в параллель тропарю раскрывающее сущность праздника.

Тропарь праздника раскрывает его сущность и воспевает его. Тропарь, посвященный святому, раскрывает особенности подвига святого, прославляет его житие и святость. Кондак, воспевая то же событие или то же священное лицо, дополняет, развивает основную тему тропаря.
Это можно наглядно увидеть, сравнивая тропарь и кондак конкретного праздника. Приведём пример тропаря и кондака Пасхи:

Тропарь: Христос воскре́се из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав.
Кондак: Аще и во гроб снизше́л еси, Безсмертне, но адову разруши́л еси силу, и воскре́сл еси яко Победитель, Христе Боже, жена́м мироносицам веща́вый: Радуйтеся!, и Твоим апостолом мир да́руяй, падшим подая́й воскресение.

В каноне помещается после 6-й песни и сопровождается икосом.

Древние кондаки – многострофные (ок. 20-30) поэмы. Строфы объединялись единым рефреном и единым метрическим сложением. Первая строфа являлась вступлением, последняя – обобщением назидательного характера. Строфы читал канонарх, рефрен пел народ.

Основоположником кондаков является Роман Сладкопевец (556г.), непревзойденный автор большинства кондаков…

«Основателем такого рода церковной песни считается прп. Роман Сладкопевец (VI в.), сириец, певец Константинопольской св. Софии, и первым кондаком его, по преданию, спетым по особому небесному вдохновению, был кондак на Рождество Христово «Дева днесь», – разъясняет М. Скабалланович. – К этому кондаку приложены 24 икоса с тем же заключением, что в кондаке: «Отроча младо Превечный Бог», имеющие акростих: τοϋ ταπεινού Ρωμανού ό ΰμνος (смиренного Романа гимн); число 24 соответствует количеству букв греч. алфавита и имеет соответствие в пс. 118, состоящем из 22 отделов, начинающихся по порядку всеми буквами еврейского алфавита. Еще более соответствуют построению этого псалма кондак и икосы Благовещению, составляющие так называемый акафист, расположенные по алфавиту и приписываемые разными исследователями то прп. Роману, то патриарху Константинопольскому Сергию I (610—638 г.), то его референдарию и диакону св. Софии Георгию Писиде».

С VIII в. кондак как жанр вытесняется каноном. Число строф кондака сокращается. В современном богослужении сохранились две строфы, называемые кондаком и икосом, которые читаются или поются после шестой песни канона. Этот же кондак читается на часах. Исключение составляет сохранившийся полным кондак, который поется и читается при отпевании священника или архиерея.

Кондаками также называются строфы акафиста.

«Кондак, в его теперешнем облике и объеме – небольшое песнопение в одну-две строфы, очень похожее на тропарь и даже у русских поемое по тропарной мелодии и помещаемое после 6-ой или после 3-ей песни канона. Оно повторяется и на литургии, и на повечерии. Совсем иное представлял собою кондак по своему происхождению и древнему употреблению. История его поучительна, хотя и не вполне еще изучена.

Самое слово «кондак» – κόντάκιον некоторые производят от κόνταζ (как его уменьшительное) – «копье»; но вероятнее производить его от κοντός – палочка, на которую наматывался свиток пергамента, называвшийся ίλητάριον. Сборники та­ких «кондаков» называются кондакариями.

Но если в наших современных богослужебных книгах это песнопение занимает самое скромное место и теряется в обширных песнях канона, то в древности, до появления канонов, кондак занимал совершенно исключительное место в суточном и годичном богослужении. Он вовсе не ограничивался одной строфой, а представлял собою самостоятельное и большое поэтическое произведение, так сказ., целую богословскую поэму. Древний кондак в его классическом облике – это цепь из 20—30 строф, постепенно развивающих одну общую тему. В этой поэме надо различать следующие составные части: начальная строфа, κουκούλιον, написанная одним, необычным для всего произведения, размером; икосы, числом чаще всего 24, написанные одним общим для всех их размером; припев, έφύμνιον, или άκροτελεύτιον, или άνακλώμενον в один-два стиха. Припев этот является последней фразой вступительной строфы, «кукуля». Инициалы всех строк, как икосов, так и кукуля, дают акростих, «краегранесио». Икос, οίκος, по-гречески значит «дом». Как показало научное исследование, кондаки первоначально происхождения сирийского; а по-сирийски «Deth» – дом – может означать и строфа; точно также, как по-итальянски «Stanza» значит и строфа и комната. Таким образом, весь кондак фигурально уподобляется большой постройке, чертогу, построенному по особому плану с множеством отдельных комнат.

Предание связывает происхождение кондаков с именем преп. Романа Сладкопевца, современника импер. Анастасия I (491—518). Этот поэт был, повидимому, происхождения сирийского, родом из Верита (Бейрута). Кондаки его представляют сложно построенную богословскую поэму. И действительно, кондаки Романа Сладкопевца во многом схожи с проповедями. Так как их содержание не было связано ни с какой заранее данной темой, как это потом случилось с канонами, привязанными по содержанию своих песен библейским, то кондаки позволяли их автору свободно развивать свою тему. Творческое дарование поэта свободно создавало образы, развивало основную мысль праздника или жития данного святого, богословствовало в стихах.

Со временем, под влиянием входившего в обиход канона, тоже литургической поэмы, но уже с заранее данными рамками для каждой песни, приуроченными к песням библейским, кондак постепенно стал уступать место новому облику церковного песнотворчества и был им почти совершенно вытеснен».

Наш теперешний кондак, как уже сказано, мало чем отличается от тропаря. Действительно, при беглом на него взгляде, он, также как и тропарь, говорит о данном празднике или святом. Это и неудивительно, так как перед нами теперь только первая строфа, «кукуль», которая дает только основную тему, а все ее развитие, весь богословский и поэтический узор исчез из внимания современных богомольцев. Но все же при более внимательном сравнении можно заметить и некоторое различие. Как указывает Скабалланович, кондак дает обычно другую сторону празднуемого события, чем тропарь: если тропарь дает картину внешней стороны события, то кондак – внутренней или наоборот; кроме того, кондак это событие изображает полнее. Примером могут послужить кондаки и тропари Рождества Христова, Крещения, Вознесения, Преображения.

Самые поздние по происхождению кондаки, это – кондаки и икосы воскресные. О них упоминается только в рукописях XI в., а нынешнего своего места они не имеют в некоторых рукописях и XVI в., как говорит Скабалланович. Этих воскресных кондаков нет еще в Евергетидском уставе и в Студийском. Их заменял тогда или кондак святого минеи, или седален».

Киприан Керн. Литургика. Гимнография и эортология.

Cм. ЛИТУРГИКА, ГИМНОГРАФИЯ

Многовековая церковная культура хранит в своих кладезях множество жанров песнопений, среди которых особое место занимает акафист.

Акафисты переведены на множество языков: греческий, румынский, сербский, польский, чешский и другие.

Правила прочтения акафиста святым

Что такое акафист? Это хвалебное песнопение, благодарение, посвященное Богу, Его Матери, святым угодникам, ангелам, архангелам.

Акафист – это хвалебное песнопение, благодарение, посвященное Богу, Его Матери, святым угодникам, ангелам, архангелам

Хвалебная песнь включает в себя из 25 песен, разделенных на две группы:

  1. Кондаки — 13 произведений, воплощающие в своих строках краткое содержание праздника или хвалебную оду святому, его чтение всегда заканчивается хвалой «алилуййя»;
  2. Икосы — 12 произведений, объясняющие суть праздничного события, всегда заканчивающиеся возгласом «радуйся».

Не каждый христианин понимает, как правильно читать акафист.

Внимание! Послабление делается лишь для беременных женщин и немощных людей — им разрешено читать его сидя, в крайнем случае — лежа.

  1. В переводе с древнегреческого языка означает «неседальное пение». Поэтому торжественный гимн исполняется всегда в положении стоя.
  2. По благословению священника его можно читать как в стенах храма, так и дома.
  3. Перед его произнесением читаются предначинательные молитвы, именно они произносятся перед началом основных молитв.
  4. После их прочтения читают акафист и молитву.

Важно! Торжественную песнь разрешено возносить в любые дни, кроме великопостных.

Зачем читают

Акафист Царице Небесной состоит из 25 строф, расположенных в определенном порядке. Он поется лишь единожды — в субботу пятой седмицы Великого поста.

Обычно Богородицу просят:

  • о даровании исцеления в тяжелых болезнях;
  • об избавлении от наркомании и алкоголизма;
  • о помощи в воспитании детей;
  • о родоспоможении;
  • о победе над врагами и прочих важных моментах земного жития.

Акафист Царице Небесной поется лишь единожды — в субботу пятой седмицы Великого поста

Хвалебная песнь Божиим угодникам читается:

  • при всяких скорбях, нуждах;
  • при переезде в новый дом;
  • об избавлении от греховной напасти;
  • при тяжелом материальном положении;
  • в прочих трудных жизненных обстоятельствах.

Некоторые православные акафисты:

  • Акафист перед иконой Богородицы «Одигитрия»
  • Акафист Ангелу-Хранителю
  • Акафист Покрову Пресвятой Богородицы

Важно! Перед первым самостоятельным прочтением акафиста рекомендуется прослушать его в церкви или в аудиозаписи. Тем самым будет понятно: с какой интонацией произносится гимн, где правильно ставить ударение, какая громкость и звучание должны быть у песнопения.

Сила акафиста

  • хвалебная ода поется в те моменты, когда на душе молитвенника очень тяжело, тем самым священная песнь наполняет ее радостью, счастьем и гармонией;
  • при самостоятельном регулярном чтении молитвенник сполна понимает всю сущность бытия и то, в чем заключается вера Господня;
  • если чтец в чем-то сомневается и у него нет возможности посоветоваться с клириком, то после совершения хвалебной песни сомнения пропадут сами собой и человек станет уверенным в себе и своих силах христианином;
  • акафист может исцелить как физические, так и духовные недуги — главное, иметь твердую веру в помощь с Небес.

Водосвятный молебен с акафистом

Молебен — это особое богослужение, в котором умоляют Небо ниспослать молитвеннику милость и возносят благодарение за полученные просимые блага.

Водосвятный молебен Внимание! Водосвятными называются те молебны, в которые включен чин освящения воды. По его окончании читается акафист Отцу Небесному, Богородице, святым, архангелам, ангелам.

Вода освящается особым чином:

  1. Для водосвятия на стол посреди храма устанавливается чаша, наполненная водой, Распятие и Евангелие, зажигаются свечи.
  2. Клирик начинает чтение псалмов, тропарей, совершается крещение и каждение воды.
  3. По окончании молебна те из прихожан, кто заказывал его служение, получают святую воду для пития с верой и молитвой, одновременно прося у Бога прощения грехов и избавление от недугов себя и своих близких.

Освященная вода идентична по составу и происхождению самой обычной воде (водопроводной, колодезной, речной), но в процессе водосвятия и после совершения молебного чтения она чудесным образом приобретает благодатные и исцеляющие свойства.

Она является спасительной для верующего человека.

Совет! По традиции освященную воду принято употреблять натощак.

Как подавать записки для молебна

  1. Для того, чтобы батюшка помолился вместе с самим молитвенником на молебне, необходимо подать в церковную лавку записку с именами тех, за кого будет возноситься молитва.
  2. Каждое имя следует вписывать в родительном падеже (отвечать на вопрос кого? — Иоанна, Нины, младенца Сергия, отроковицы Екатерины).
  3. Имена следует указывать те, что даны человеку в Таинстве Крещения, написание их должно быть церковным (например, Дмитрия — Димитрия, Ивана — Иоанна, Татьяны — Татианы).
  4. Фамилию, родство, гражданство — писать не нужно, можно лишь указать нужду — болящего, воина, путешественника.
  5. На одном бланке нужно указать не более 10 имен, но если есть желание помолиться за большее количество человек, то следует подать несколько записок.

Читайте статьи о православии:

  • Может ли Бог простить убийство
  • Что такое рай
  • О библейской заповеди «Не сотвори себе кумира»

Акафист — это составленное с особой тщательностью хвалебное молитвословие, вырабатывающее у православного христианина навыки каждодневной молитвы.

Совет! Перед началом чтения хвалебного гимна важно сконцентрироваться на молитве, быть искренним, внимательным, молитвенником, а слова акафиста возносить с сердечным покаянием.

Акафист поможет человеку привыкнуть к молитве как к главной части богослужения, именно поэтому акафист читается в православных храмах как соборная молитва.

Можно ли читать акафисты сидя?

ТРОПАРИ, КОНДАКИ И ВЕЛИЧАНИЯ ОБЩИЕ

Тропарь, глас 4:
К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы.

Кондак, глас 6:
Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти,/ ускори́ на моли́тву, и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Величание:
Досто́йно есть/ велича́ти Тя, Богоро́дице,/ честне́йшую Херуви́м/ и сла́внейшую// без сравне́ния Серафи́м.

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим о́браз Твой Святы́й,/ и́мже то́чиши исцеле́ния// всем с ве́рою притека́ющим.

Святых Бесплотных Сил

Тропарь, глас 4:
Небе́сных во́инств Архистрати́зи,/ мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии,/ да ва́шими моли́твами оградите́ нас/ кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы,/ сохраня́юще нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́вите нас,// я́ко чинонача́льницы вы́шних Сил.

Кондак, глас 2:
Архистрати́зи Бо́жии,/ служи́телие Боже́ственныя сла́вы,/ Ангелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы,/ поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́зи.

Величание:
Велича́ем вас,/ Арха́нгели и Ангели/ и вся во́инства,/ Херуви́ми и Серафи́ми,// сла́вящия Го́спода.

Святых отцов

Тропарь, глас 8:
Препросла́влен еси́, Христе́ Бо́же наш,/ свети́ла на земли́ отцы́ на́ша основа́вый/ и те́ми ко и́стинней ве́ре вся ны наста́вивый,// Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.

Кондак, глас 8:
Апо́стол пропове́дание и оте́ц догма́ты/ Це́ркве еди́ну ве́ру запечатле́ша,/ я́же и ри́зу нося́щи и́стины, истка́нну от е́же свы́ше богосло́вия,// исправля́ет и сла́вит благоче́стия вели́кое та́инство.

Пророка

Тропарь, глас 2:
Проро́ка Твоего́ (имярек) па́мять, Го́споди, пра́зднующе,/ тем Тя мо́лим:// спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 4:
Просвети́вшееся Ду́хом чи́стое твое́ се́рдце/ проро́чества бысть светле́йшаго прия́телище,/ зри́ши бо я́ко настоя́щая дале́че су́щая,/ сего́ ра́ди тя почита́ем,// проро́че блаже́нне (имярек), сла́вне.

Величание:
Велича́ем тя,/ проро́че Бо́жий (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.

Апостола

Тропарь, глас 3:
Апо́столе святы́й (имярек),/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:
Я́ко звезду́ пресве́тлую/ Це́рковь всегда́ стяжа́ тя,/ апо́столе (имярек),/ чуде́с Твои́х многоподава́нием просвеща́ема./ Те́мже зове́м Христу́:/ спаси́ чту́щих ве́рою// па́мять Твоего́ апо́стола, Многоми́лостиве

Апостолов

Тропарь, глас 3:
Апо́столи святи́и,/ моли́те Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:
Ло́зие яви́стеся Христо́ва виногра́да, му́дрии,/ гро́здие принося́ще в доброде́телех,/ вино́ нам спасе́ния источа́юще,/ его́же прие́млем, весе́лия исполня́ющеся./ Пра́зднуем честну́ю ва́шу па́мять,/ в ню́же моли́те дарова́тися нам вели́цей ми́лости и отпуще́нию грехо́в,// Госпо́дни апо́столи.

Величание:
Велича́ем вас,/ святи́и апо́столи, весь мир уче́ньми свои́ми просвети́вшия, и вся концы́/ ко Христу́ приве́дшия.

Святителя

Тропарь, глас 4:
Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́/ Я́же веще́й И́стина,/ сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая,/ о́тче (имярек),/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.

Величание:
Велича́ем тя,/ святи́телю о́тче (имярек), /и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.

Святителей

Тропарь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их// в ми́ре упра́ви живо́т наш.

Кондак, глас 8:
Я́ко доброде́телей учи́телие и иера́рхов украше́ние,/ Це́рковь пою́щи вас сла́вит,/ моли́твами ва́шими пода́йте чту́щим вас любо́вию/ доброде́телей исправле́ние и собла́знов избавле́ние,// я́ко непобеди́мии.

Величание:
Велича́ем вас,/ святи́телие вели́цыи, и чтим святу́ю па́мять ва́шу, вы бо мо́лите за нас/ Христа́ Бо́га на́шего.

Мученика

Тропарь, глас 4:
Му́ченик Твой, Го́споди, (имярек)/ во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего,/ име́яй бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́,/ сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости./ Того́ моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.

Мученика XX века

Тропарь
(см. общий мученика)

Кондак, глас 5:
Ве́рный сын земли́ Ру́сския яви́лся еси́,/ новому́чениче (имярек),/ Христа́, Со́лнце Пра́вды, возвеща́я/ и безбо́жия тьму́ отгоня́я./ Ны́не же сро́дники твоя́ в правосла́вней ве́ре утвержда́я,// моли́ся о душа́х на́ших.

Величание:
(см. общее мученика)

Мученицы

Тропарь, глас 4:
А́гница Твоя́, Иису́се, (имярек)/ зове́т ве́лиим гла́сом:/ Тебе́, Женише́ мой, люблю́,/ и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую/ и сраспина́юся и спогреба́юся Креще́нию Твоему́,/ и стражду́ Тебе́ ра́ди, я́ко да ца́рствую в Тебе́,/ и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю,/ но я́ко же́ртву непоро́чную приими́ мя, с любо́вию поже́ршуюся Тебе́.// Тоя́ моли́твами, я́ко Ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 2:
Храм Твой всечестны́й я́ко цельбу́ душе́вную обре́тше,/ вси ве́рнии велегла́сно вопие́м ти:/ де́во му́ченице (имярек) великоимени́тая,// Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Мученицы XX века

Тропарь, глас 4:
Благоче́стно в зако́не Госпо́дни пожи́вши,/ ве́ру правосла́вную сохрани́ла еси́,/ и терпе́нием гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́вши,/ сме́рть за Христа́ прия́ла еси́,/ му́ченице сла́вная (имярек),/ престо́лу Бо́жию предстоя́щи,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Величание:
Велича́ем тя,/ свята́я му́ченице (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́// претерпе́ла еси́.

Мучеников

Тропарь, глас 4:
Мученицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего,/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости./ Тех моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 2:
Свети́льницы све́тлии я́вльшеся, боже́ственнии му́ченицы,/ тварь всю све́тлостию чуде́с озаря́ете,/ неду́ги разреша́юще и глубо́кую тьму всегда́ отгоня́юще,// Христу́ Бо́гу моля́щеся непреста́нно о всех нас.

Величание:
Велича́ем вас,/ страстоте́рпцы святи́и,/ и чтим честна́я страда́ния ва́ша,/ я́же за Христа́// претерпе́ли есте́.

Мучениц

Тропарь, глас 1:
А́гницы слове́сныя А́гнцу и Па́стырю,/ приведо́стеся муче́нием ко Христу́,/ тече́ние сконча́вше/ и ве́ру соблю́дше,/ те́мже днесь ра́достною душе́ю соверша́ем, досточу́днии, святу́ю ва́шу па́мять,// Христа́ велича́юще.

Кондак, глас 4:
Страстоте́рпиц Христо́вых па́мять пра́зднуим,/ и ве́рою прося́ще по́мощи/ изба́витися всем от вся́кия ско́рби, зову́ще:/ Бог наш с на́ми,// Иже сих просла́вивый, я́коже изво́ли.

Величание:
Велича́ем вас,/ страстоте́рпицы святы́я,/ и чтим честна́я страда́ния ва́ша,/ я́же за Христа́// претерпе́ли есте́.

Священномученика

Тропарь, глас 4:
И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, богодухнове́нне,/ в виде́ния восхо́д:/ сего́ ра́ди сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче (имярек),/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:
Во святи́телех благоче́стно пожи́в/ и муче́ния путь проше́д,/ и́дольския угаси́л еси́ же́ртвы,/ и побо́рник быв твоему́ ста́ду, богому́дре./ Те́мже тя почита́юще, та́йно вопие́м ти:/ от бед изба́ви ны при́сно твои́ми мольба́ми,// о́тче наш (имярек).

Священномученика XX века

Тропарь, глас 3:
Це́ркве Ру́сския сто́лпе непоколеби́мый,/ благоче́стия пра́вило,/ жития́ ева́нгельскаго о́бразе,/ священному́чениче (имярек),/ Христа́ ра́ди пострада́вый да́же до кро́ве, Его́же моли́ усе́рдно, я́ко Нача́льника и Соверши́теля спасе́ния, Русь Святу́ю утверди́ти в Правосла́вии/ до сконча́ния ве́ка.

Кондак, глас 2:
Восхва́лим, ве́рнии, изря́днаго во святи́телех (или́ свяще́нницех) и сла́внаго в му́ченицех (имярек), Правосла́вия побо́рника и благоче́стия ревни́теля, земли́ Ру́сския кра́сное прозябе́ние, и́же страда́нием Небе́с дости́же и та́мо те́пле мо́лит Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.

Величание:
Велича́ем тя,/ священному́чениче (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия/ претерпе́л еси́.

Священномучеников

Тропарь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по свое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их// в ми́ре упра́ви живо́т наш.

Кондак, глас 3:
Я́ко свети́льницы незаходи́мии разу́мнаго со́лнца,/ соше́дшеся днесь восхва́лим пе́сньми,/ возсия́ли бо есте́ су́щим во тьме неразу́мия,/ всех созыва́юще к высоте́ благоче́стия, священному́ченицы./ Тем вопие́м вам:// ра́дуйтеся, по́стников всех основа́ние.

Величание:
Велича́ем вас,/ священному́ченицы Христо́вы, и чтим святу́ю па́мять ва́шу, вы бо мо́лите за нас/ Христа́ Бо́га на́шего.

Преподобномученика

Тропарь
(см. общий преподобного)

Кондак, глас 2:
Яко по́стника благоче́стна, и иску́сна,/ и страда́льца произволе́нием че́стна,/ и пусты́ни жи́теля сообра́зна,/ в пе́снех досто́йно восхва́лим (имярек) приснохва́льнаго,// то́й бо зми́я попра́л есть.

Преподобномученика XX века

Тропарь, глас 1:
Ве́рный учени́к Христа́ да́же до сме́рти бы́в,/ преподобному́чениче (имярек) приснопа́мятне,/ по́двиги бо поста́ и кро́вию муче́ний/ зе́млю Ру́сскую освяти́л еси́./ Те́мже и мы, ча́да твоя́, любо́вию вопие́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Просла́вльшему тя с новому́ченики Росси́йскими.

Кондак, глас 3:
Мирска́го мяте́жа удали́вся,/ до́бре Бо́гу послуж<и́л еси́,/ во дни же гоне́ний на Це́рковь Ру́сскую/ кровь твою́ за Христа́ пролия́л еси́/ и страда́ньми твои́ми зе́млю на́шу обагри́л еси́./ Те́мже моли́ся, преподобному́чениче (имярек),/ сохрани́тися ей в Правосла́вии и благочестии// до сконча́ния ве́ка.

Преподобномученицы

Тропарь, глас 4:
Агница Твоя́, Иису́се… (см. общий мученицы)

Кондак, глас 4:
Боже́ственная па́мять твоя́, (имярек), днесь возсия́вши, / яви́ся ми́рови я́ко со́лнце,/ сказу́ющи житие́ твое́:/ ты́ бо воздержа́нием плотска́я двиза́ния разо́рши,/ и страда́ния кро́вию уневе́стилася еси́ Христо́ви./ Те́мже хва́лящия тя изба́ви от вся́ких зол, да зове́м ти:// ра́дуйся, ма́ти преподо́бная.

Преподобномученицы XX века

Тропарь, глас 5:
Христа́ Го́спода Иису́са ве́рная учени́це,/ Це́ркве Росси́йския избра́нная а́гнице,/ преподо́бная страстоте́рпице (имярек),/ ле́гкое и́го и я́звы Его́ любо́вию нося́щи,/ ле́ствицею муче́ний/ к Нему́, я́ко Небе́сному Жениху́, востекла́ еси́,/ Его́же моли́ сохрани́ти в благоче́стии лю́ди Росси́йския// и спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 4:
Я́ко крин багрянови́дный,/ посреде́ те́рний безбо́жия/ в земне́м оте́честве твое́м процвела́ еси́,/ преподобному́ченице (имярек) честна́я,/ по́двиги воздержа́ния страда́нием украси́вши,/ востекла́ еси́ к Небе́сному Жениху́ Христу́,// И́же увенча́ тя красото́ю сла́вы нетле́нныя.

Величание:
Велича́ем тя,/ страстоте́рпице преподо́бная ма́ти (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// претерпе́ла еси́/

Преподобномучеников

Тропарь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по свое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их// в ми́ре упра́ви живо́т наш.

Кондак, глас 2:
Волне́ний мно́жество невла́жно проходя́ще,/ безпло́тныя враги́ струя́ми слез ва́ших кре́пко погрузи́ли есте́,/ богому́дрии и преподо́бнии,/ и чуде́с дар прии́мше,// моли́те непреста́нно о всех нас.

Величание:
Ублажа́ем вас,/ преподо́бнии му́ченицы, и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ наста́вницы мона́хов,/ и собесе́дницы Ангелов.

Священноисповедника и преподобноисповедника

Тропарь, глас 8:
Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ вселе́нныя свети́льниче,/ архиере́ев богодухнове́нное удобре́ние,/ (имярек) прему́дре,/ уче́ньми твои́ми вся просвети́л еси́, цевни́це духо́вная,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Величание преподобноисповедника
(см. общее преподобного)

Священноисповедника XX века

Тропарь, глас 2:
Священноиспове́дниче о́тче (имярек),/ во дни́ гоне́ний безбо́жных на Це́рковь Ру́сскую/ поноше́ния, заточе́ние, изгна́ние и го́рькия работы/ Христа́ ра́ди претерпе́л еси́,/ и ничто́же разлучи́ тя от любве́ Бо́жия./ Та́же благоче́стно в ми́ре пожи́в,/ свиде́тельствовал еси́ Го́спода Иису́са Христа́,// Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:
Я́ко звезда́ но́вая Це́ркве Ру́сския яви́лся еси,/ терпеливоду́шне (имярек) священноиспове́дниче,/ Христа́ Бо́га прославля́я/ и в нощи́ безбо́жия путь ве́рным указу́я./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́ нам, сро́дником твои́м,/ в ве́ре правосла́вней утверди́тися// и спасти́ся душа́м на́шим.

Преподобноисповедника XX века

Тропарь, глас 2:
Преподобноиспове́дниче о́тче (имярек),/ во дни гоне́ний безбо́жных на Це́рковь Ру́сскую/ поноше́ния, заточе́ние, изгна́ние и го́рькия рабо́ты/ Христа́ ра́ди претерпе́л еси́,/ и ничто́же разлучи́ тя от любве́ Бо́жия./ Та́же благоче́стно в ми́ре пожи́в,/ свиде́тельствовал еси́ Го́спода Иису́са Христа́,// Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:
Я́ко звезда́ но́вая Це́ркве Ру́сския яви́лся еси,/ терпеливоду́шне (имярек) преподобноиспове́дниче,/ Христа́ Бо́га прославля́я/ и в нощи́ безбо́жия путь ве́рным указу́я./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́ нам, сро́дником твои́м,/ в ве́ре правосла́вней утверди́тися// и спасти́ся душа́м на́шим.

Преподобноисповедницы XX века

Тропарь, глас 5:
Христа́ Го́спода Иису́са ве́рная учени́це,/ Це́ркве Росси́йския избра́нная а́гнице,/ преподо́бная ма́ти (имярек),/ ле́гкое и́го и я́звы Госпо́дни любо́вию нося́щи,/ ле́ствицею доброде́телей и испове́данием ве́ры/ к Нему́ я́ко Небе́сному Жениху́ востекла́ еси́,/ Его́же моли́ сохрани́ти в благоче́стии лю́ди росси́йския// и спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 4:
Я́ко кри́н благоуха́нный,/ посреде́ пусты́ни безбо́жия/ в земне́м Оте́честве твое́м процвела́ еси́, преподо́бная ма́ти (имярек),/ и по́двиги воздержа́ния испове́данием ве́ры украси́вши,/ востекла́ еси́ к Небе́сному Жениху́ Христу́,// И́же увенча́ тя красото́ю сла́вы нетле́нныя.

Величание:
Велича́ем тя,/ страстоте́рпице преподо́бная ма́ти (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// претерпе́ла еси́.

Исповедника XX века

Тропарь, глас 4:
Страда́ния за Христа́ претерпе́в,/ ве́ру правосла́вную сохрани́л еси́,/ и терпе́нием гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́в,/ благоче́стно в зако́не Госпо́дни пожи́л еси́,/ испове́дниче сла́вне (имярек),/ Престо́лу Бо́жию предстоя́,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:
Я́ко звезда́ но́вая Це́ркве Ру́сския яви́лся еси́,/ терпеливоду́шне (имярек) испове́дниче,/ Христа́ Бо́га прославля́я/ и в нощи́ безбо́жия путь ве́рным указу́я./ Те́мже мо́лим тя:/ моли́ нам, сро́дником твои́м,/ в ве́ре правосла́вней утверди́тися// и спасти́ся душа́м на́шим.

Исповедницы XX века

Тропарь, глас 4:
Благоче́стно в зако́не Госпо́дни пожи́вши,/ ве́ру правосла́вную сохрани́ла еси́,/ и терпе́нием гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́вши,/ страда́ния за Христа́ претерпе́ла еси́,/ испове́днице сла́вная (имярек),/ престо́лу Бо́жию предстоя́щи,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:
Я́ко кри́н благоуха́нный,/ посреде́ пусты́ни безбо́жия/ в земне́м Оте́честве твое́м процвела́ еси́,/ блаже́нная ма́ти (имярек),/ и житие́ доброде́тельное испове́данием ве́ры украси́вши,/ востекла́ еси́ к Небе́сному Жениху́ Христу́,// И́же увенча́ тя красото́ю сла́вы нетле́нныя.

Преподобного

Тропарь, глас 8:
В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся е́же по о́бразу:/ прии́м бо Крест, после́довал еси́ Христу́,/ и де́я учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней,// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне (имярек), дух твой.

Ин тропарь, глас тот же:
Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоно́сил еси,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, (имярек), о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Ин тропарь, глас 1:
Пусты́нный жи́тель, и в телеси́ А́нгел,/ и чудотво́рец яви́лся еси́, богоно́се о́тче наш (имярек):/ посто́м, бде́нием, моли́твою небе́сная дарова́ния прии́м,/ исцеля́еши неду́жныя и ду́ши ве́рою притека́ющих ти./ Сл́ава Да́вшему тебе́ кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Кондак, глас 2:
Чистото́ю душе́вною боже́ственне вооружи́вся,/ и непреста́нныя моли́твы я́ко копие́ вручи́в кре́пко,/ пробо́л еси́ бесо́вская ополче́ния,/ (имярек), о́тче наш,// моли́ непреста́нно о всех нас.

Преподобной

Тропарь, глас 8:
В тебе́, ма́ти, изве́стно спасе́ся е́же по о́бразу:/ прии́мши бо крест, после́довала еси́ Христу́,/ и де́ющи учи́ла еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней,// те́мже и со Ангелы сра́дуется, преподо́бная (имярек), дух твой.

Кондак, глас 2:
За любо́вь Госпо́дню, преподо́бная,/ поко́я жела́ние возненави́дела еси́,/ поще́нием дух твой просвети́вши:/ кре́пко бо зве́ри победи́ла еси́;/ но моли́твами твои́ми// проти́вных шата́ние разори́.

Преподобных жен

Тропарь, глас 2:
И́стинному жела́нию уневе́стившеся, христосла́внии,/ и вре́меннаго обру́чника отве́ргшеся совокупле́ния,/ и доброде́тельными по́двиги возра́стше,/ на высоту́ востеко́сте нетле́ния,/ красноду́шнии и многобога́тнии,/ столпи́ мона́шествующих жен и пра́вило,/ те́мже о нас моли́те непреста́нно,// любо́вию ва́шу па́мять пра́зднующих.

Кондак, глас 2:
Телеса́ своя́ посто́м изнури́вше,/ и неусы́пными моли́твами моля́ще Зижди́теля о гресе́х свои́х,/ я́ко да прии́мете соверше́нное проще́ние,/ и прия́сте боже́ственное оставле́ние/ и ца́рствие небе́сное,// моли́те Христа́ Бо́га о всех нас.

Величание:
Ублажа́ем вас,/ преподо́бнии ма́тери, и чтим святу́ю па́мять ва́шу, вы бо мо́лите за нас// Христа́ Бо́га на́шего.

Бессребреников

Тропарь, глас 8:
Святи́и безсре́бреницы и чудотво́рцы,/ посети́те не́мощи на́ша:// ту́не прия́сте, ту́не дади́те нам.

Кондак, глас 2:
Благода́ть прии́мше исцеле́ний,/ простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах,/ вра́чеве, чудотво́рцы пресла́внии,/ но ва́шим посеще́нием/ ра́тников де́рзости низложи́те,// мир исцеля́юще чудесы́.

Христа ради юродивого

Кондак, глас 8:
Вы́шния красоты́ жела́я,/ ни́жния сла́сти теле́сныя то́щно оста́вил еси́,/ нестяжа́нием су́етнаго ми́ра, А́нгельское житие́ проходя́,/ сконча́вся, (имярек) блаже́нне,// с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Новообращенные христиане, да и многие невоцерковленные православные, постоянно слыша слова «акафист», «кондак», «тропарь», принимают их просто на слух, не задумываясь о значении и порядке чтения каждого из них.

В этой статье мы познакомимся с жанром церковного песнопения – тропарем. Тропарь в православии – песнопение, совершаемое в начале и конце богослужения, раскрывающее смысл и цель служения этого дня.

Церковные тропари, история появления и посвящения

В ранней Церкви тропари, а это были музыкальные комментарии к происходящему богослужению, писались не стихами, а прозой в определенном ритме. Стихотворная форма этого вида песнопения появилась в конце четвертого века.

Тропарь – это песня, которая говорит о сути праздника

Со временем церковная гимнография наполнилась несколькими видами тропарей, посвященных определенному дню, празднику, святому. Руководит церковными песнопениями глас. В словах тропаря раскрывается сущность богослужения или славословится имя какого-то святого.

Кондак – это расширенный тропарь, в котором основная тема раскрыта более полно. Тропарь звучит в песнях, а кондак исполняется в стихотворной форме. Слыша церковные песнопения, по их смыслу можно определить, какому событию или святому посвящено богослужение.

Читайте о богослужениях:

  • Божественная Литургия
  • Чин обедницы
  • Особенности богослужения на праздник Рождества

Роман Сладкопевец приобрел право считаться первым автором церковных песнопений, пройдя через унизительные испытания. Будучи диаконом церкви в Греции, лишенный слуха и голоса, благочестивый юноша находился под постоянными насмешками собратьев, они не раз выталкивали его вести песнопения, и это был позор и новые издевательства.

Свои обиды Роман высказывал в ночных молитвах Матери Божьей, и однажды Богородица явилась к нему в келью со свитком. Она велела диакону съесть свиток, после этой ночи юноша стал не только лучшим церковным певцом, обладающим уникальным голосом, но и получил дар сочинительства гимнов.

Совет! Хотите научиться петь – молитесь Роману Сладкопевцу. Он является автором первого, Рождественского тропаря, который исполняется и поныне.

Устав Константинопольской церкви содержит первые тропари, написанные Романом Сладкопевцем.

Преподобный Роман Сладкопевец

Тропарь и кондак исполняется по одному разу на каждом престольном празднике, только на Пасху трижды повторяется «Христос Воскрес».

Виды тропарей

Отпустительные песнопения – заключительные песни, посвященные празднику дня.

Праздничные тропари и кондаки исполняются по великим двенадцати праздникам, среди которых Рождество и Богоявление, Сретение и Вербное воскресенье, заканчивает год праздник Введения в храм Пресвятой Богородицы.

Все песнопения, кроме Литургии, можно исполнять дома, их еще называют словесной школой.

Они поются по дням недели:

  • Понедельник посвящен прославлению первых ангелов, архистратигов, которые являются небесными чинами.
  • Вторник поминает пророков из Библии.
  • Среда, пятница посвящены Страстям Христовым, Его распятию и смерти на кресте.
  • Четверг — воздается слава апостолам и Николаю Угоднику.
  • Суббота — чтение заупокойных молитв.

    Тропарь раскрывает смысл церковного праздника или прославляет святого, в честь которого он написан

Ноты и слова всех церковных песнопения собраны в Тропарионе. Святой Церковью четко расписано песнопение и порядок каждого богослужения.

Тропарь различают по разным тематикам, это может быть:

  • стихира – повторение текста;
  • кафизма — вставка между песнопениями в храме;
  • ирмос – общее пение, его поют все присутствующие в храме.

Важно! Церковью установлен порядок песнопений, первыми исполняются тропари, затем кондаки.

В будние дни исполняют храмовые песнопения, которые поются и во время воскресных богослужений, если этот день не является днем памяти кого-либо святого.

Заупокойные субботние песнопения исполняются тогда, когда нет восславления памяти святого.

Тропари Воскресные. Хор подворья Александро-Свирского монастыря