Варфоломей, это кто?

Ученики: апостол Варфоломей

Наверное, всякий, кто бывал в Риме, посещал великолепную Сикстинскую капеллу. Под головокружительными сводами, изукрашенными картинами Микеланджело, мы видим основные этапы человеческой истории от Адама и Евы до Страшного Суда.

Рассматривая фигуры святых, вы наверняка обратите внимание на изображение старца со странным предметом, в руке — плащом? накидкой? Но почему на нем видно человеческое лицо?.. Кто это? Это апостол Варфоломей. И когда вы вспомните, что с него за проповедь о Христе сняли кожу, вас бросит в пот от догадки — что это за накидка. Апостол Варфоломей предстоит перед Богом, держа в руке страшное свидетельство своего подвига.

Итак, Варфоломей… Или правильнее, в другой транскрипции, Бартоломей, что в переводе с арамейского означает «сын Фалмая». Свидетельства Евангелий позволяют сделать вывод, что у него было и еще одно имя — Нафанаил.

Варфоломей (он же Нафанаил) был зажиточным горожанином Каны Галилейской и родственником апостола Филиппа, который и познакомил его со Христом. История этого знакомства сохранена для нас Иоанном Богословом: На другой день Иисус восхотел идти в Галилею, и находит Филиппа и говорит ему: иди за Мною… Филипп находит Нафанаила и говорит ему: мы нашли Того, о Котором писали Моисей в Законе, и пророки, Иисуса… из Назарета. Но Нафанаил сказал ему: из Назарета может ли быть что доброе? Филипп говорит ему: пойди и посмотри. Иисус, увидев идущего к Нему Нафанаила, говорит о нем: вот подлинно Израильтянин, в котором нет лукавства. Нафанаил говорит Ему: почему Ты знаешь меня? Иисус сказал ему в ответ: прежде, нежели позвал тебя Филипп, когда ты был под смоковницею, Я видел тебя. Нафанаил отвечал Ему: Равви! Ты Сын Божий, Ты Царь Израилев (Ин 1:43—49).

Эта зарисовка неожиданно много может рассказать человеку, знакомому с реалиями того времени. Нафанаил — прямой и честный человек. Когда от своего родственника Филиппа он слышит о Христе, он реагирует скептично, цитируя известную в те времена поговорку: из Назарета может ли быть что доброе? Жители этого городка, Назарета, не пользовались в Израиле особой любовью и доверием. И Сам Христос, выросший в Назарете, с грустью отмечал, что меньше всего Его хотят видеть и слышать в Его родном городе.

Нафанаил не верит, что из Назарета может быть настоящий пророк, наверняка какой-нибудь проходимец, но все же отправляется посмотреть. Слова, которыми встречает Христос Нафанаила, обескураживают его и повергают в трепет: …прежде, нежели позвал тебя Филипп, когда ты был под смоковницею, Я видел тебя.

Что это значит? Смоковница — дерево очень важное в истории Израиля, своего рода символ этого государства. Благочестивые евреи любили молиться или о чем-либо размышлять под смоковницей. А размышляли в то время иудеи об освобождении родной земли от тирании Рима, о падении власти сатаны и о торжестве владычества Божия. Своей фразой Христос намекает на то, что Он видел Нафанаила под смоковницей и слышал его молитвы. Для Нафанаила другого знака не требовалось, чтобы понять: перед ним — Тот, к Кому он обращал свои молитвы под инжирным деревом. И Нафанаил воскликнул: «Равви! Ты Сын Божий, Ты Царь Израилев!»

И, конечно, эта встреча стала переломным моментом в жизни Нафанаила. Он оставляет свой дом и отправляется вслед за Учителем.

После Вознесения Господня апостол проповедует в Малой Азии вместе со своим родственником Филиппом. Затем отправляется на территорию нынешней Армении. Здесь вместе с апостолом Иудой Фаддеем он основывает армянскую Церковь и здесь же принимает мученическую кончину в городе Альбане (ныне Баку). Взбешенные его проповедью, языческие жрецы подговорили царя казнить Варфоломея как заговорщика против власти и ниспровергателя общественных устоев. Варфоломей был распят вниз головой, но и распятый, он продолжал проповедовать о Христе. Тогда его сняли со креста и содрали кожу, а потом обезглавили.

Христиане погребли тело мученика. Впоследствии его святые останки были выкопаны и переправлены на Запад. Сейчас мощи эти находятся в Риме, на острове Тиберино.

Илл.: Апостол Варфоломей. Маттео ди Джованни, 1480 г.

В продолжение темы номера «12 апостолов» читайте:

  • 4 вопроса о 12 апостолах
  • Апостол Филипп
  • Апостол Фома, называемый Близнец
  • Апостол Матфей мытарь, он же Левий Алфеев
  • Апостол Иаков Алфеев
  • Апостол Симон Кананит
  • Апостол Иаков Зеведеев
  • Апостол Иоанн Богослов
  • Апостол Фаддей, он же Иуда Иаковлев, или Леввей
  • Андрей Первозванный
  • Апостол Петр
  • Иуда — один из двенадцати

Апостол Варфоломе́й (Нафана́ил)

Кондак 1

Избранному от людей израилевых во Христова Апостола на уловление человеков, чудному Варфоломею, пения похвальная принесем, вернии, яко оставльшему дом свой, нищету Христову возлюбившему и Христово учение паче учения еврейских книжников избравшему. Ты же, святый Апостоле, всех нас, память твою честную празднующих, не остави своим предстательством и заступлением, да благодарными устнами вопием ти:

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Икос 1

Ангелов Господь и Спаситель всего рода человеча, провидев чистоту души твоея, святый Варфоломее, благоволи избрати тя во единаго от обоюнадесяте и нарещи Апостолом Своим. Мы же, дивящеся духовным дарованиям твоим, прославляем тя сице:

Радуйся, Варфоломее, великий Христов Апостоле.

Радуйся, учениче Христов усерднейший.

Радуйся, яко сердце свое непорочно имел еси.

Радуйся, яко лукавыя наставления старцев еврейских отвергл еси.

Радуйся, яко всем сердцем своим Христу прилепился еси.

Радуйся, яко вся мирския блага ни во чтоже вменил еси.

Радуйся, яко отца и матерь, братию и сестры своя ради Господа оставил еси.

Радуйся, яко во следовании за Христом истинное блаженство восприял еси.

Радуйся, учением Христовым пленивыйся.

Радуйся, в пути Христовом благо Царствия Небеснаго предвкусивый.

Радуйся, благогласнейший проповедниче Христова учения.

Радуйся, верный слуго Господь.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 2

Видя чудная дела Господа своего и Учителя и слыша из уст Его исходящее небесное учение, ясно уразумел еси, святый Варфоломее, со Апостолом Петром и прочими Апостолы вкупе, яко глаголы живота вечнаго Учитель ваш имать, и яко Он есть воистину Сын Бога Живаго, Емуже вся земля едиными усты взывати научается: Аллилуиа.

Икос 2

Разумному Солнцу Правды вседушевно восхотел еси, святый Апостоле Варфоломее, поработати и радостно приял еси заповедь Господа о проповеди овцам погибшим дому Израилева; сего ради потщался еси со всеми Апостолы по весям и градом Израилевым ходяще, болящия исцеляти, прокаженныя очищати, мертвыя воскрешати, бесы изгоняти и всем проповедати и вещати, яко приблизися Царствие Небесное. Воспоминающе апостольския труды твоя, сия похвальная восписуем ти:

Радуйся, усердный заповедей Христовых исполнителю.

Радуйся, всего себе Господеви послушно поработивый.

Радуйся, яко не стяжал еси ни злата, ни сребра, ни меди при поясе своем.

Радуйся, яко ни пиры в путь, ни двою ризу, ни жезла с собою, по заповеди Христа, не брал еси.

Радуйся, яко мир Христов в домы вносил еси.

Радуйся, яко с добрыми добре пребывал еси.

Радуйся, яко от неприявших мира Христова паки себе мир приимал еси.

Радуйся, яко учение Господа своего усердно проповедал еси.

Радуйся, ты бо, по слову Христову, яко овча посреде волков с Евангелием шествовал еси.

Радуйся, яко болезни неисцельныя целил еси.

Радуйся, яко духов лукавых изгонял еси.

Радуйся, яко прокаженныя очищал еси и мертвыя воскрешал еси.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 3

Сила духовная Божественнаго учения всесовершенно плени тя, славный Варфоломее, сего ради никояже сладости мира сего восхотел еси вкушати, токмо единаго истиннаго блага желал еси присно наслаждатися, во еже слушати словеса Учителя своего, созерцати сладкий лик Господа своего, зрети дивное служение Его скорбящим и обремененным и во веки со всеми избранными Его взывати Ему ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 3

Имея богатство неизреченныя благости, Спас мира и Господь, ведый, яко прииде Ему час, да прейдет от мира сего ко Отцу, тайноводствова Своя, сущия в мире, ученики, показуя им прежде Креста Своего путь добрейший смирения, начат умывати нозе другом Своим и отирати лентием; таже хлеб и вино благослови Господь и Таинство Причащения в Церкви Своей на веки утверди. Сия видев святый Варфоломей с прочими Апостолы, всем сердцем своим вожделе Учителю своему подражати и, в Его воспоминание, Святое Таинство Причащения присно совершати. За таковое твоего сердца благое изволение ублажаем тя, святый Апостоле, восхвалениями сими:

Радуйся, добрый и послушный Христов учениче.

Радуйся, благоговейный исполнителю Христовых заповедей.

Радуйся, яко сподобился еси прияти омовение ног своих от Господа твоего и Учителя.

Радуйся, яко на Тайной Вечери Тела и Крови Христовых приобщился еси.

Радуйся, Христову тайноводству научивыйся.

Радуйся, заповедь новую от Господа приявый, во еже душу свою положити за други своя.

Радуйся, смирения Христова истинный служителю.

Радуйся, словом Христовым очищенный.

Радуйся, за Господа и Христа жизнь свою положити обещавый.

Радуйся, любве Христовы проповедниче.

Радуйся, о всем мире теплый к Богу молитвенниче.

Радуйся, всех скорбящих и обремененных заступниче.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 4

Буря велиих смущений найде на тя, святый Апостоле, егда видел еси Господа своего и Учителя от предателя лестию лобзаннаго, в руце лютых и беззаконных судей преданнаго и на смерть позорную осужденнаго; егда же услышал еси святых жен мироносиц, радостную весть о Воскресении принесших, и егда своима очима сподобился еси зрети воскресшаго Господа, язвы Своя на пречистем теле Своем показующаго, тогда со всеми Апостолы, печаль свою на радость преложив, воззвал еси велегласно Господу Христу, из мертвых воскресшему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышал еси, славный Варфоломее, Божественныя глаголы Господа, по воскресении Своем отверзшаго Апостолом ум разумети Писания, яко тако подобаше пострадати Христу и воскреснути из мертвых в третий день; видел еси Господа своего с горы Елеонския во славе вознесшагося и с радостию велиею возвратился еси во Иерусалим, хваля и благословя Бога. За таковое твое радостное прославление Господа, паки во славе грядущаго судити живым и мертвым, воспеваем ти, святый Апостоле, похвалы сицевыя:

Радуйся, воскресшаго Господа видети сподобивыйся.

Радуйся, гвоздиным язвам на пречистем теле Его усердно поклонивыйся.

Радуйся, яко во Христовом воскресении уверился еси.

Радуйся, яко явлением Его всесладким мудрости и разума исполнился еси.

Радуйся, со Христом, по воскресении Его, общия трапезы насладивыйся.

Радуйся, от Него Писания пророческая разумети научивыйся.

Радуйся, на горе Елеонстей, яко в преддверии небеснем, со Учителем своим обретыйся.

Радуйся, благословение Господне получити сподобивыйся.

Радуйся, Божественнаго вознесения свидетелю.

Радуйся, светлых небожителей собеседниче.

Радуйся, великия благодатныя радости в день вознесения причастниче.

Радуйся, хвалы и прославления Господа светлый источниче.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 5

Богоглаголивый Лука явственно всей вселенней повествует, яко собранным во Иерусалиме всем учеником Христовым, внезапу бысть шум с небесе, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь дом, идеже ученицы Его бяху седяще, и явишася им разделени языцы, яко огненнии, седе же на едином коемждо их, и исполнишася вси Духа Свята, и начаша глаголати иными языки, якоже Дух даяше им провещавати. С прочими святыми Апостолы Христовыми в Сионстей горнице и ты был еси, блаженне Варфоломее, и дара языка сподобился еси получити, и с велиею радостию и крепким дерзновением, Духом Святым водимый, научился еси иными языки в Троице славимому Богу непрестанно взывати: Аллилуиа.

Икос 5

Увидел еси, святый Апостоле Варфоломее, в павшем ти жребии проповедати Христово Евангелие в Сирии, Асии и прочих соседних странах со Апостолом Филиппом вкупе, повеление Самаго Господа. Сего ради тягостных путей апостольских не убоялся еси, страданий за Господа Христа не устрашился еси и, купно с Филиппом, единаго Господа в сих странах проповедал еси; тогда и Лидийския и Мизийския грады и веси оглашени быша проповедию апостольскою. Дивящися сим благовестническим трудом твоим, сице радостно тебе глаголем:

Радуйся, неленостный исполнителю заветов Христовых.

Радуйся, безбоязненный проповедниче Христова Евангелия.

Радуйся, яко со Апостолом Филиппом и сестрою его Мариамною по градам и весям Асийским и Лидийским с благовестием шествовал еси.

Радуйся, яко со Апостолом Иоанном Богословом благодатными утешении наслаждался еси.

Радуйся, неустанный к Богу молитвенниче.

Радуйся, дара любве к Богу и людем усердный приумножителю.

Радуйся, покаяния учителю.

Радуйся, смирения наставниче.

Радуйся, идолов сокрушителю.

Радуйся, великих Таин Божиих провозвестниче.

Радуйся, огненными словесы своими слух языческих людей огласивый.

Радуйся, ко Христу детоводителю их прилежный.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 6

Проповедницы учения Христова усерднейшии явишася святии Варфоломей, Филипп и блаженная Мариамна, егда со Христовым Евангелием внидоша во град фригийский Иераполь, иже бе исполнен мерзких идолов, ослепленнии же людие его боготвориша змии и ехидны. Первее святии Апостоли, со Иоанном Богословом вкупе, велию ехидну молитвою своею победиша и копием умертвиша; послежде же день и нощь ко славе Божией труждающеся, научиша многия воспевати купно с ними песнь хвалебную Господеви: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия обильно свет учения Христова во граде Иераполе, егда святый Варфололей, с Филиппом и Мариамною вкупе, отверзоша очи некоему Стахию, четыредесят лет слепотствующему, жену Анфипата Иерапольскаго, змием угрызенную, от одра смертнаго воздвигоша, еще же и многи недужныя исцелиша и бесныя уврачеваша. Анфипат же злый, ярости исполнися, егда услыша, яко жена его веру Христову прият, повеле святых Апостолов лютым мукам предати. Мы же, воспоминая сия славныя страдания и подвиги во славу Христа, восхваляем святаго Апостола Варфоломея всеусердно:

Радуйся, Духа Святаго сосуде вседрагий.

Радуйся, велиих чудес совершителю.

Радуйся, слепым зрение даровавый.

Радуйся, хромым благошествие устроивый.

Радуйся, от укушения ядовитых змий целителю.

Радуйся, бесов прогонителю.

Радуйся, неустрашимый исповедниче всесладкаго имене Христова.

Радуйся, купно с Филиппом на смерть осужденный.

Радуйся, на стене идольскаго капища распятый.

Радуйся, силою Божиею невредим сохранивыйся.

Радуйся, чудесы своими многи ко Христу обративый.

Радуйся, Стахия во епископа Иерапольскаго поставивый.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 7

Хотя вси концы вселенныя учением Христовым огласити, святый Варфоломей, от лютых гонений Анфипата Иерапольскаго избавленный, с проповедию Христовою, Духа Святаго повелением, прииде во Индийския страны, идеже во славу Христову нимало времени потрудися, шествуя из града во град, из веси в весь, благосвествуя мир Христов, исцеляя болезни неисцельныя и научая люди стран Индийских оставити идолы безстудныя, единому же Богу, благодеющему всем, взывати: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное благопопечение о людех стран Индийских явил еси, святый Апостоле, егда насельники стран сих просветив и Церковь тамо устроив, Евангелие от святаго Матфея, с собою носимое, на язык их преложи, и самое то Евангелие, от Матфея написанное, у нихже остави. Сего ради просвещеннии тобою людие стран Индийских благодарно воспеваху ти, святый Варфоломее, тако:

Радуйся, великий наш Апостоле.

Радуйся, во Христе отец наш чадолюбивый.

Радуйся, муками рождения о нас болезновавый.

Радуйся, Христа Господа в нас вообразивый.

Радуйся, идольскую лесть обличивый.

Радуйся, ко истинному свету вся ны наставивый.

Радуйся, словеса Евангелия Христова нам оставивый.

Радуйся, Церкве Божия устроителю.

Радуйся, неустанный о нас пред Престолом Божиим предстоятелю.

Радуйся, о всем мире теплый пред Богом ходатаю.

Радуйся, крепкое наше упование.

Радуйся, о нашем спасении изрядный попечителю.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 8

Странно есть неверующим слышати, како святый Апостол Варфоломей, светом истины Христовы осиявый страны Индийския, паки новую ниву, Христовым учением невозделанную, обрете, и на конец жития своего в Великую Армению устремися, да просветит и зде люди, во тьме и сени смертней седящия, и да научит их единому Творцу и Господу благодарными усты воспевати: Аллилуиа.

Икос 8

Весь духом горя о славе Господней, прииде святый Апостол Варфоломей в Великую Армению и усердно воззва в молитве своей ко Господу, да посрамлени будут беси, во идолех страны тоя обитавшия, и да будут ниспровергнуты бездушнии идоли; и не тща бе молитва святаго Апостола: беси умолкоша, идоли падоша, людие же сего бесовскаго мучительства и безумия избавльшеся, восхваляху святаго просветителя своего сицевыми радостными воззвании:

Радуйся, Апостоле, красными ногами своими землю нашу освятивый.

Радуйся, святую истинную веру всем нам возвестивый.

Радуйся, бесов изгонителю.

Радуйся, идолов сокрушителю.

Радуйся, в молитве и дерзновении пламенеющий.

Радуйся, во святем служении Господу добрый пример нам показующий.

Радуйся, дивный Христов благовестниче.

Радуйся, преславный чудотворче.

Радуйся, болезни наша врачующий.

Радуйся, скорби наша разгоняющий.

Радуйся, всех нас истинно возлюбивый.

Радуйся, всем нам путь ко спасению показавый.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 9

Вси людие Великия Армении зело удивляхуся, зряще чудеса и знамения тобою, святый Апостоле, совершаемая; егда же видеша идолы падшия, духи нечистыя изгонимыя, славляху Бога, дивнаго во святых Своих, и воспеваху Ему благодарными усты: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык человеческий не возможет достойно восхвалити болезни и труды твоя, знамения и чудеса, святый Апостоле, в Велицей Армении бывшая; сила же знамений сих даже до царева дому достиже, егда из дщере царевой молитвою твоею бес изгнася. Егда же царь и вси людие твою во Христе нелицемерную нищету узревше, обратишася ко Христу, тогда вся Великая Армения от царева дому и до обиталища бедных огласися сицевыми радостными и хвалебными пении тебе, великому Апостолу и чудотворцу:

Радуйся, чудотворче предивный.

Радуйся, всех болящих врачу безмездный.

Радуйся, славу Христову паче земных сокровищ возлюбивый.

Радуйся, о спасении душ человеческих прилежавый.

Радуйся, царя Полимия, царицу и дщерь их ко Христу обративый.

Радуйся, и царедворцы знатныя, и от простых людей нимало святым Крещением просветивый.

Радуйся, нищету духовную и телесную возлюбивый.

Радуйся, славный безсребрениче.

Радуйся, Великия Армении просветителю.

Радуйся, отче наш чадолюбивый.

Радуйся, райския двери нам отверзающий.

Радуйся, от пути погибельнаго нас исхищающий.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 10

Спасению новых и новых людей работая, достигл еси, святый Апостоле Варфоломее, блаженнаго конца жития своего: жрецы бо идольстии в Велицей Армении видяще, яко препитания своего лишахуся, научиша царева брата, лютаго Астиага, да погубит тя, святый Апостоле. Сей же, неистовый, предав тебе во граде Альбане многим мукам, повеле на кресте стремглав распяти тя, да престанут уста твоя вещати учение Христа распятаго; ты же, Апостоле, и на кресте радостно взывал еси Господеви: Аллилуиа.

Икос 10

Царя и Господа не престал еси проповедати, святый Апостоле, усты своими и вися стремглав на кресте: учил бо еси собранныя на позор сей люди твердо за веру Христову стояти, согласно заповедем Евангельским жити и неверныя ко Христу привлекати. Мы же, дивящеся укрепляющей тя силе Божией и твоему, святый Апостоле, мужеству, в похвалу тебе сице глаголем:

Радуйся, славный Христов мучениче.

Радуйся, Христова учения исповедниче дерзновенный.

Радуйся, устами своими даже до смерти истину Божию проповедавый.

Радуйся, терпением своим всю вселенную удививый.

Радуйся, в смертный час твой тысящи людей ко Христу привлекий.

Радуйся, явный благодатныя силы Христовы свидетелю.

Радуйся, позор крестныя смерти, яко победный венец, радостно понесший.

Радуйся, в час смертных мучений своих с Господем в единении пребывый.

Радуйся, в смертном часе райския сладости на земли предвкусивый.

Радуйся, в сей райстей сладости Божественнаго естества истинный причастниче.

Радуйся, терпения усердный учителю.

Радуйся, всяких добродетелей вместилище.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим тебе, славный Апостоле Христов Варфоломее, смертный твой час на древе крестнем воспоминающе, дивимся твоему священному за Христа заколению, со слезами ублажаем твою кончину, егда мучитель лютый повеле и кожу с твоего честнаго тела содрати; ты же, святый Апостоле, не престал еси Господа восхваляти до того блаженнаго часа, егда с кожею твоею глава твоя, велением мучителя, усечена бысть, чистая же душа твоя, святый Апостоле, восхищена бысть на небеса воздавати славу Господеви и со светлыми небожители во веки взывати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Свет велий во исцеление немощей человеческих возсия от честных мощей твоих, славный Апостоле, во граде Альбане, егда вернии, вземше по кончине твоей со креста честное тело твое, во оловянней раце благоговейно, вкупе с главою и кожею, положиша. Егда же невернии бесов служителие узреша, яко мнози в той стране от неверных ко Христовой Церкви прилагахуся, ввергоша в море честныя мощи твоя: тии же во оловянней раце, аки в легцей ладии, по водам понесошася, дондеже пристаху ко острову Липару, идеже епископ Агафон, по Божию откровению, с народом и клиром с радостию сия прият и во храме благоговейно постави, воспевая тебе сице:

Радуйся, славный Апостоле Христов.

Радуйся, верный самовидче Бога Слова и слуго Его.

Радуйся, мудрый Евангелия Христова проповедниче.

Радуйся, чудес неистощимый источниче.

Радуйся, яко мощи твоя от востока и до запада имя Господне восхвалиша.

Радуйся, яко шествием мощей твоих море освятися.

Радуйся, Сирии и Асии просветителю.

Радуйся, Иераполя фригийскаго Апостоле.

Радуйся, яко с проповедию Христовою даже до Индии дошел еси.

Радуйся, яко насельников брегов моря Хвалынскаго светом Христова учения просветил еси.

Радуйся, яко Великую Армению ко Христу привел еси.

Радуйся, яко и нас пришествием мощей твоих сладостно утешил еси.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 12

Благодать от Господа достойно подражати житию твоему и прославляти болезни и труды твоя, подаждь нам, святый Апостоле, якоже иногда Иосифу Песнописцу, егда в навечерие праздника твоего явился еси ему во олтари и святым Евангелием благословил еси его, да и мы молитвами твоими, благодатию Божиею озареннии, купно со всею вселенною Господеви со умилением взываем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое за Христом последование, восхваляем дивная апостольския труды твоя, благоговейно чтим двукратное твое за Христа распятие, ублажаем честныя твоея главы отсечение, славим неисчетная чудеса от честных мощей твоих и в похвалу велегласно тебе глаголем:

Радуйся, проповедию твоею многи концы вселенныя огласивый.

Радуйся, многия люди ко Христу приведый.

Радуйся, мудрый Евангелия Христова проповедниче.

Радуйся, Христовых заповедей твердый исполнителю.

Радуйся, яко жителие острова Липара и града Беневента, идеже мощи твоя почивают, яко своего Апостола тя почитают.

Радуйся, яко подвигам твоим вся вселенная дивится.

Радуйся, во Христе отец наш многопопечительный.

Радуйся, Апостоле, о нашем спасении зело рачительный.

Радуйся, яко в день Страшнаго Суда Христова возсядиши на единем от обоюнадесяте престолов, да судиши со Христом всю вселенную.

Радуйся, яко за праведников ходатаем пред единым Судиею и Господем в той час явишися.

Радуйся, славных дел Божиих возвестителю.

Радуйся, злых козней сатанинских сокрушителю.

Радуйся, святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее.

Кондак 13

О святый славный и всехвальный Апостоле Варфоломее! Приими сие от нас, недостойных, приносимое тебе хвалебное пение, и якоже ты сам всем сердцем, душею и телом предал еси себе на служение Господеви своему и Учителю, тако и нас, молитвами твоими, сподоби жизнь свою во славу Господню устрояти, вся от Него посылаемая со благодарением приимати, и тако тебе подражающе, вечное Царствие наследовати и Господеви, Творцу нашему и Промыслителю, с тобою и всеми святыми во веки воспевати: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).

Молитва

О преславный Апостоле Христов Варфоломее, душу за Христа предавший и кровию твоею пажить Его удобривший! Услыши чад твоих молитвы и воздыхания, сердцем сокрушенным ныне приносимыя. Се бо беззаконьми омрачихомся, и того ради бедами, якоже тучами, обложихомся, елея же добраго жития обнищахом зело, и не возможем противитися волком хищным, иже расхищати наследие Божие дерзостно тщатся. О, сильный! Понеси немощи наша, не отлучайся духом от нас, да не разлучимся в конец от любве Божия, но крепким заступлением твоим нас защити, да помилует Господь всех нас молитв твоих ради, да истребит же рукописание безмерных грехов наших, и да сподобит со всеми святыми блаженнаго Царствия и брака Агнца Своего, Емуже честь и слава, и благодарение и поклонение во веки веков. Аминь.

 

В календаре Католической церкви, 24 августа отмечено как день поклонения святому Варфоломею – одному из 12 учеников Христа и одному из самых почитаемых христианских пророков и чудотворцев. В православии, этого святого почитают 11 июня, а в Армянской церкви день памяти апостола Варфоломея каждый год приходится на 13 декабря.

После казни Христа, Варфоломей, чья история жизни окутана множеством тайн и легенд, направился в качестве миссионера в Индию. После, он пришел в Великую Армению (сегодня эти земли являются частью Турции), где получил большое признание как великий проповедник, целитель и экзорцист.
Согласно историческим источникам, апостол был пленен язычниками и подвергнут мученической смерти за веру. Это послужило одним из доводов за канонизацию ученика Христова. Точное место смерти Варфоломея неизвестно. Останки же святого сегодня хранятся на небольшом острове близ Сицилии – Липари. Здесь святого Варфоломея почитают особо, и день его памяти, как и во всей Италии, отмечают с размахом. В эту дату организуется обширное шествие, привлекающее множество людей.

По всей территории Италии, день Варфоломея отмечается рядом масштабных мероприятий со спортивными состязаниями, гуляниями и ярмарками. Также сопровождается празднование этого дня дегустацией произведенных в разных уголках Италии продуктов – вин, ликеров, сладостей. Вечерняя программа праздника предлагает зрителям различные спектакли. Также к этому дню приурочены разнообразные выставки, а венчает праздник выступление духового оркестра.

С Уважением, Календарь праздников

Апостолы Фаддей и Варфоломей — Основоположники Армянской Апостольской Церкви

Библейские проповеди и учение Иисуса Христа представляли собой не только теоретические принципы жизни, но включали в себя и ее практические нормы, на основе которых изначально появилось христианство в виде собирательного органа, и это соборное единение – собрание верующих, и составили Церковь Иисуса Христа. Таким образом, содержание христианства предстало в образе Церкви.

Сам Христос стал основателем Церкви и Главой не только вселенской, но и национальных местных церквей, которые были утверждены Его апостолами. Вселенская проповедь Христа вышла за пределы Иудеи и распространилась по всему миру посредством Его двенадцати учеников или апостолов. Божественное провидение радело о спасении человечества, распространяя свет Христов по всему свету через апостолов.

По преданию, в ночь рождения Христа одним из трех волхвов, пришедших в Вифлеем для поклонения Господу, был Гаспар с земли Армянской, который стал очевидцем и вестником рождества Спасителя.

Другая удивительная легенда гласит о том, что когда армянский царь Абгар был неизлечимо болен, он прослышал о проповедовании Христа, о чудесах Его: когда хромые ходят, а слепые прозревают. Не видя всего этого царь верит в то, что это Господь и, послав своих делегатов к нему, приглашает жить у него и проповедовать, подальше от преследований иудеев.

Иисус отклоняет приглашение армянского царя, но обещает отправить к нему одного из своих учеников. Предание также гласит, что Христос посылает Абгару платок с Его Нерукотворным ликом, при помощи чудодейственной силы которого царь излечивается от болезни. Нерукотворный лик становится заветной святыней армянского народа.

После Вознесения Господа, в соответствии с Его обещанием, в Армению приходит апостол Фаддей, первой остановкой которого был город Эдесса – резиденция царя. Царь Абгар принимает апостола, как посланника Божия и целителя, с благоговением оказав ему всяческие почести.

Апостол Фаддей читает свою проповедь прямо во дворце, царь верит его словам и вновь чудом спасается. Апостол получает разрешение царя на проповедование среди народа и собирает большое количество последователей. Происходит формирование Церкви, которая проповедью Евангелия день ото дня становится все могущественнее и увеличивает число верующих.

В результате переписки царя Абгара и сына сестры царя Великого Айка Санатрука Фаддей отправляется в Армению, откуда и начинается история просвещения армянского народа. Проповедуя в различных областях Армении, апостол Фаддей добирается до провинции Артаз, где происходит его встреча с царем Санатруком. За проповедями Фаддея следят многочисленные верующие, многие из которых чудом излечиваются. В числе излечившихся и дочь Санатрука Сандухт.

Царь Санатрук, который прежде встречался с Фаддеем, испытал сильное сопротивление князей своего двора, поэтому ему не хватило смелости признаться в своей христианской вере. Он убеждает и свою дочь отказаться от веры, однако даже заточение не может сломить волю девушки, которая своим примером ободряет единоверцев не страшиться грядущей опасности. По приказу Санатрука в провинции Артаз села Шаваршаван был умерщвлен апостол Фаддей и дева Сандухт. На месте их убиения построен монастырь Святого Фаддея.

На пути освобождения от языческого мрака к свету Божию армянский народ удостоился проповедования еще одного ученика Христа – апостола Варфоломея, о котором в Евангелие Христос говорит: “Вот истинно израильтянин, в котором нет лукавства” (Иоанн. 1: 47), и который первым из товарищей признал Христа Господом: “Ты Сын Божий” (Иоанн 1:49), за что справедливо получил имя Нахадаван (первый исповедник).

После проповедования в Иране апостол Варфоломей пересекает границу Армении в области Сюника провинции Гохтн, где и читает свою первую проповедь. Отсюда переходит в Араратскую область, где на одном из холмов Арташата встречает апостола Фаддея. На этом месте до сего дня стоит крест Отьяц (крест остановки) в память встречи первых просветителей армянского народа Фаддея и Варфоломея.

Отсюда апостол Варфоломей отправляется в провинции Гер и Зареванд, затем останавливается в местечке Агбак Андзевской провинции. Здесь Варфоломей встречает сестру царя Санатрука Вогуи, которая услышав проповедь Евангелия, обращается в христианство.

Санатрук посылает военачальника Терента к сестре с приказом отречься от новой веры, однако сам военачальник принимает христианство и крещение. Варфоломей, Терент и храбрая монахиня Вогуи предстают перед судом, где, не поддаваясь пыткам и преследованиям, открыто признают свою веру в Христа, за что подвергаются избиению камнями и принимают мученическую смерть, удостоившись святого венца.

На гробнице апостола Фаддея впоследствии сооружается монастырь и в провинции Агбак до сих пор стоит монастырь Святого Варфоломея. Две святыни стали известными местами непрекращающегося потока паломников, просящих и молящихся двум святым о заступничестве перед Господом.
Святые гробницы первых просветителей Армении являются лучшими свидетелями живой веры Христа и того, что Армянская Церковь была учреждена апостолами, так как святыня до той поры остается местом паломничества, пока к ней не прекращается поток верующих.

Как результат проповеди апостолов в Армении начинают формироваться христианские общины, епископские престолы, которые, впоследствии, после принятия христианства как государственной религии Армении, преобразовались в отдельные иерархические структуры Церкви.
Первым епископским престолом в Армении стал престол Артаза, основателем которого был апостол Фаддей, его именем позже и был наречен престол армянских патриархов – трон Фаддея, а армянские католикосы – престолонаследники Фаддея.

Престолы Фаддея были образованы также в областях Сюника и Арцаха, где епископов рукополагали Евстафий и Дади. На могиле Евстафия был построен известный монастырь Татев, а в Арцахе – Дадиванк.

Престол апостола Варфоломея находится в провинции Гохтн. Придя в Армению с проповедями апостолы принесли с собой некоторые предметы, относящиеся к Господу, которые были приняты и хранимы армянским народом как святыни. Первым из них считается Нерукотворный лик Христа, принесенный св. Фаддем из Эдессы и чудом излечивший царя Абгара. Во время Крестовых походов он был перевезен в итальянский город Дженова в церковь Святого Фаддея.

Апостол Фаддей в средневековой армянском живописи изображается с копьем в руке, тем самым, которым был пронзен Иисус на кресте. Святой Гегард (копье) хранился в монастыре Айриванк, по этой причине монастырь был переименован в Гегард. Святой Гегард, Десница Григория Просветителя и Святой Крест – святыни, которыми благословляется Святой Миро. Святой Гегард сейчас хранится в музее Первопрестольного Св. Эчмиадзина.

Апостол Фаддей принес в Армению и благословенный Христом елей, из которого и был вначале приготовлен Святой миро, передаваемый из века в век.

Апостол Варфоломей, который не присутствовал при кончине Богоматери, получает портрет Марии и приносит с собой в Армению чудотворное изображение Пресвятой Богородицы. Икона хранится в местечке Дарбноц Кар (камень кузнецов), где позже был построен монастырь Душ (Огьяц ванк).
Армянская Церковь отмечает два праздника, посвященные памяти апостолов: апостола Фаддея и девы Сандухт, первых просветителей Св. Фаддея и Св. Варфоломея.

Таким образом, еще до Григория Просветителя в Армении усилиями апостолов была основана Армянская Церковь – созданная Христом и учрежденная апостолами. havatamk.ru

Репродукция святого Фаддея и Святого ВарфоломеяАпостолы Фаддей и Варфоломей . Художник Rubik Kocharian