Вход Иисуса Христа в Иерусалим

Торжественный вход Господа в Иерусалим. Глава из Закона Божьего

День празднования: 19 марта
Вход Господень в Иерусалим

Вскоре после воскрешения Лазаря, за шесть дней до еврейской Пасхи, Иисус Христос совершил торжественный вход в Иерусалим, чтобы показать, что Он есть истинный Христос Царь и идет на смерть добровольно.

Приблизившись к Иерусалиму, придя к селению Виффагии, к горе Елеонской, Иисус Христос послал двух учеников Своих, сказав: «идите в селение, которое прямо перед вами; там вы найдете, привязанную ослицу и молодого осла с нею, на которого никто из людей никогда не садился; отвяжите их и приведите ко Мне. И если кто скажет вам что-нибудь, отвечайте, что они надобны Господу».

Ученики пошли и поступили так, как повелел им Иисус Христос. Они привели ослицу и молодого осла, покрыли осла своими одеждами, и Иисус Христос сел на него.

Между тем, в Иерусалиме узнали, что Иисус, воскресивший четверодневного Лазаря, идет в Иерусалим. Множество народа, собравшегося отовсюду к празднику Пасхи, вышло к Нему навстречу. Многие снимали с себя верхние одежды и постилали их Ему по дороге; другие срезали пальмовые ветви, несли их в руках и бросали по дороге. И весь народ, сопровождавший и встречавший Его, в радости восклицал: «осанна (спасение) Сыну Давидову! благословен грядущий во имя Господне (т. е. достоин хвалы, идущий от имени Господа, от Бога посланный) Царь израилев! Осанна в вышних!»

Приблизившись к Иерусалиму, Спаситель со скорбью смотрел на него. Он знал, что народ отвергнет Его, — своего Спасителя, — и Иерусалим будет разрушен. Иисус Христос заплакал о нем и сказал: «О, если бы ты хотя в этот твой день узнал, что служит к миру (т. е. спасению) твоему! Но это сокрыто ныне от глаз твоих (т. е. ты упорно закрываешь глаза на все Божие благоволение, посылаемое тебе). Придут на тебя дни, когда враги обложат тебя окопами и окружат тебя и отеснят тебя отовсюду и разорят тебя, побьют детей твоих и не оставят в тебе камня на камне, за то, что ты не узнал (не захотел узнать) времени посещения твоего» (т. е. времени, когда Господь посветит тебя).

Когда Иисус Христос вошел в Иерусалим, весь город пришел в движение, и спрашивали не знавшие Его: «Кто это?»

Народ отвечал: «это — Иисус, пророк из Назарета Галилейского», и рассказывали при этом, что Он вызвал из гроба Лазаря и воскресил его из мертвых.

Войдя в храм, Христос снова, как и в первый год Своего учения, выгнал из него всех продающих и покупающих, говоря им: «написано: — Дом Мой домом молитвы наречется для всех народов — а вы сделали его вертепом разбойников».

Слепые и хромые обступили Его в храме, и Он их всех исцелил. Народ, видя чудеса Иисуса Христа, еще больше стал прославлять Его. Даже малые дети, бывшие в храме, восклицали: «осанна Сыну Давидову!»

Первосвященники же и книжники негодовали на это и сказали Ему: «слышишь ли, что они говорят?»

Иисус Христос ответил им: «да разве вы никогда не читали: — из уст младенцев и грудных детей Ты устроил хвалу?» (Псал. 8, 3).

В следующие затем дни Иисус Христос учил в храме, а ночи проводил вне города. Первосвященники, книжники и старейшины народа искали случая погубить Его, но не находили, потому что весь народ неотступно слушал Его.

ПРИМЕЧАНИЕ: См. в Евангелии от Матфея, гл. 21, 1-17; от Марка, гл. 11, 1-19; от Луки, гл. 19, 29-48; от Иоанна, гл. 12, 12-19.

Торжественный вход Господень в Иерусалим празднуется св. Православною Церковью в последнее воскресенье перед светлым праздником Пасхи. Это — один из великих праздников и называется он еще Вербным Воскресеньем, потому что в этот день за всенощною службою Божию (или за утренею) раздаются молящимся освященный ветви вербы или других растений. В старину с зелеными ветвями встречали царей, возвращавшихся с торжеством после победы над врагами. И мы, держа в руках первые распускающиеся весною ветви прославляем Спасителя, как Победителя смерти; потому что Он воскрешал умерших и в этот самый день входил в Иерусалим для того, чтобы умереть за наши грехи и воскреснуть и тем спасти нас от вечной смерти и вечных мук. Ветка служит у нас тогда знаком победы Христа над смертью и должна напоминать нам о будущем воскресении всех нас из мертвых.

Тропарь праздника.

Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря, Христе Боже. Тем же и мы, яко отроцы, победы знамения носяще, Тебе, Победителю смерти, вопием: осанна в вышних, благословен грядый во имя Господне!

Удостоверяя, что будет всеобщее воскресение мертвых, Ты, Христос Бог, перед Своими страданиями воскресил Лазаря из мертвых. Поэтому и мы, подобно детям (еврейским), нося знаки победы (жизни над смертью), восклицаем Тебе, Победителю смерти: осанна в вышних, благословен идущий во имя Господне!

Общее воскресение уверяя — удостоверяя, что будет всеобщее воскресение мертвых; прежде Твоея страсти — прежде Своих страданий; воздвигл еси — Ты воскресил; тем же — поэтому; яко отроцы — подобно детям. Дети, наравне с взрослыми, встречали Христа с древесными ветвями и прославляли Его. Победы знамения носяще — нося знаки победы. Здесь под знамением, или знаками победы Иисуса Христа над смертью, разумеются ветви древес, с которыми мы стоим в храме. Вопием — восклицаем; благословен грядый во имя Господне — достоин прославления идущий во славу Господа.

Вход Господень в Иерусалим

Кондак 1

Избранный Царю Горняго Сиона, Кроткий, спасаяй и Праведный Избавителю наш, Тебе, в вышних на Херувимех носимаго и певаемаго от Серафим, зрим ныне на жребя возшедшаго и в Иерусалим к вольней страсти грядущаго. Сего ради покланяемся неизреченному снисхождению Твоему, и с ваиами и ветвьми умиленно сретаем Тя, да и с дети еврейскими воззовем Тебе:

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Икос 1

Архангелов и Ангелов лики со страхом и с трепетом взираху с небесных высот на Твое, Христе Спасе, во Иерусалим к вольной страсти вхождение и со Апостолы незримо сопровождаху Тя Царя Своего и с дети еврейскими «осанна в вышних» Тебе приношаху и воспеваху песнопения сицевыя:

Благословен еси, Господи Боже наш, яко посетил и сотворил еси избавление людем Своим.

Благословен еси, Владыко Христе, яко пришел и даровал еси Крестом спасение чадом Своим.

Благословен еси, грядый Адама из глубины ада воззвати.

Благословен еси, пришедый Еве от древния печали свободу даровати.

Благословен еси, благовествуяй мир на Израиля и спасение языков.

Благословен еси, возвещаяй Завет Нов в кроплении крови Своея.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 2

Видев Тя, Иисусе, Марфа и Мария паки в Вифанию пришедша прежде шести дней бытия Пасхи, сотворша Тебе вечерю ту, и бе Лазарь един от возлежащих, Марфа с усердием служаше Тебе, Подателю всяческих, Мария же благую часть избра, благодарна сущи о воскрешении брата своего, и приемши литру мира нарда чиста, многоценна, помаза пречистыя нози Твои и отре власы своими, с любовию от избытка сердца, вопиюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 2

Разума неуразуменна вольнаго Твоего на страдания пришествия не разумев Иуда, иже хотяше уже предати Тя, смутися, зряще Мариино миром помазание ногу Твоею, Господи, и рече: «Чесо ради миро сие не продано бысть на триех стех пенязь и дано нищим?» Сие же рече не яко о нищих печашеся, но яко тать бе. Ты же, Господи, ведый, яко надлежит Ти скоро смерть претерпети, оправдал еси святую жену сию, глаголюще: «Не дейте ея, да в день погребения Моего соблюдет е». Сего ради почитающе вольное ко страсти пришествие Твое, вопием Тебе сице:

Благословен еси, Господи, Мариею на вечери на погребение приуготованный.

Благословен еси, Иисусе, Иудою в душе еще в Вифании на смерть уже осужденный.

Благословен еси, в Вифанию пришедый, в дом мира, да любовь и миром помазание от Марии приемлеши.

Благословен еси, во Иерусалим грядый на вольную страсть, да паки любовь от святых жен мироносиц всему миру возвестиши.

Благословен еси, Лазаря из мертвых воздвигнувый, да будет с крепостию пришествие Твое.

Благословен еси, Себе Самаго от гроба возставити грядый, да будет со властию вхождение Твое.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 3

Имеяй власть воистинну Божественную, Владыко Христе, Ты во утрий день изшед из Вифании зело заутра и приближася в Виффагию, послал еси двоицу от ученик Твоих, глаголюще има: «Идита в весь, яже прямо вама: и абие обрящета осля привязано, и жребя с ним, на неже никтоже николиже вседе от человек, и отрешивша я, приведите Ми. И сице кто речет вам, что творити, рцыте, яко Господь требует я». Тииже сия слышаши, зело дивляхуся, возопили Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Изшедша же ученика, приведоста осля и жребя, и возложиша на не ризы своя. Ты же, Бог Сый, на Херувимех носимый, яко человек на жребя младо возсел еси нас ради, да яко Царь кроток, в мир сотвориши вхождение Твое, во град отца Твоего Давида. Сего ради сретаем Тя сицевыми похвалы:

Благословен еси, в Вышних со Отцем на Престоле седяй, на жребяти осли сести изволивый.

Благословен еси, на небесех от Горних Сил покланяемый, от детей на земли поклонение приявый.

Благословен еси, крепостию царствуяй веки, со славою во Иерусалим грядый.

Благословен еси, на смиренныя призираяй, с кротостию во своя пришедый.

Благословен еси, на жребяте безсловесном возседый, древнее безсловесие разрешити хотяй.

Благословен еси, странное обнищание долу приемый, на небеси горе Отцу и Духу соседяй.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 4

Буря недоумения смущает ми ум, како достойно воспою велие снисхождения Твоего таинство, Господи, яко имея престол — небо, Ты на жребя худо возшел еси человека взыскуя, хотя разрешити его древняго безсловесия, да сбудется реченное Захариею пророком глаголющим: «Радуйся зело, дщи Сионя, проповедуй дщи Иерусалимля. Се Царь Твой грядет к Тебе Праведен и Спасаяй, Той Кроток всед на подъяремника и жребца юна». Сего ради прославляем с миром на жребяте шествие Твое во Иерусалим, из глубины души вопиюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше народ мног пришедый на праздник, яко грядеши Господи во Иерусалим, собрашася вкупе во множестве и постилаху ризы своя по пути, друзии же резаху ветви от древ и постилаху по пути, и предходящии и вслед грядущии вопияху Тебе, глаголюще: «Осанна Сыну Давидову! Благословен грядый во имя Господне! Благословенно грядущее Царство во имя Господа отца нашего Давида! Осанна в вышних!» Сего ради и мы в предпразднственный день сей, носяще воскресения знамения ветви древес, Тебе, яко Победителю смерти вопием:

Благословен еси, Царю Израилев, Царство не от мира сего взыскати пришедый.

Благословен еси, Сыне Давидов, трости сокрушенныя преломити не восхотевый.

Благословен еси, Пастырю Добрый, заблудшее овча обрести грядый.

Благословен еси, Агнче незлобивый, Себе Самаго в жертву принести хотяй.

Благословен, еси Владыко твари, от твари Твоея с любовию сретаемый и с ветвьми ублажаемый.

Благословен еси, Царю Славы, со славою царскою от ученик провождаемый и от детей прославляемый.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 5

Богосветлою красотою и крепостию облечен быв от века, Господи, грядеши со славою в Сион, восход на Елеонскую гору совершая, да исполнится Наума пророка предречение: «Се на горах ноги Благовествующаго и Возвещающаго мир. Празднуй Иудо праздники твоя, воздаждь обеты твоя». И паки исполнися Давида праотца Твоего другое предречение: «Видена быти шествия Твоя, Боже, шествия Бога моего, иже во святем». Егда же приблизился еси уже к нисхождению с горы Елеонския, все множество учеников начаша радующеся хвалити Бога гласом велиим, сугубо прославляюще Тя о всех чудесех, яже видеша от Тебе, глаголюще: Благословен грядый Царь во имя Господне! Мир на земли и слава в вышних! Сего ради и мы днесь Новый Израиль, яже от язык Церковь, радующеся возопием Тебе с ними: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше фарисеи от народа сущии, яко ликовании народныя зело умножаются, Тебе, Господи, с горы нисходящу, и яко гласи учеников Твоих зело велии суть, вознегодоваша и рекша Тебе: «Учителю, запрети учеником Твоим.» Ты же, Господи, возгласил еси им: «аще сии умолкнут, камни возопиют, якоже предрече Аввакум пророк, глаголя: “камение из стен возопиют, древо же отвещати будут им”». Сего ради и мы, аще душами и сердцы хладни есмы, якоже камение, обаче по слову Твоему не умолчим хвалы Тебе возсылати сицевыя:

Благословен еси, Господи Боже наш, яко пришел еси во Иерусалим грешныя спасти.

Благословен еси, Христе Спасе наш, яко возвестил еси верным Твоим, яко близь к нам еси.

Благословен еси, Сыне Отечь, яко грядеши Кровию Креста Твоего небесная и земная примирити.

Благословен еси, Сыне Человечь, яко идеши велию любовь Отца Небеснаго всему миру возвестити.

Благословен еси, Царю Царствующих, яко Царство Твое — Царство всех веков.

Благословен еси, Владыко владеющих, яко Владычество Твое — во всяком роде и роде.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 6

Проповедницы Божественныя силы Твоея, Господи, быша сущии с Тобою в Вифании иудеи, зане тии свидетельствоваху во Иерусалиме, яко Лазаря от гроба воздвигл еси. Сего ради и сретая Тя народ, яко слышаща Тя сие сотворша знамение. И глаголаху друг ко другу: чесо ждем и не исходим на сретение Сыну Давидову с ваиами от финик, да исполнится Писание: «взыду на финик, удержу ветви его», зане Той есть финик правды, о Немже рече Давид: «Праведник, яко финикс процветет». Сего ради с ветвьми воспеваху первее Тебе народи: Осанна, обаче послежде с дреколми изыдоша на Тя, яко на разбойника, не ведуще пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия во всей славе своей и красоте святый град Божий Сион, «град Великаго Царя», егда приблизился еси к нему, Господи, и увидел еси с высоти горы Елионския вся здания церковная и иная строения градская зело красныя. Тогда, видя святый град, Господи, восплакался еси о нем, яко отец чадолюбивый, и с плачем рекл еси: «аще бы разумел еси ты хотя в сей день твой, еже к миру твоему, обаче сие скрыся от очию твоею». И абие предрекл еси, яко приидут дние, егда обложат святый град врази и разбиют его, и чада его, и не оставят камень на камни в нем, понеже не разумел времени посещения Твоего. Мы же ведуще Тя, яко Добраго Пастыря, скорбящаго об заблудших овцах Своих, вопием Ти:

Благословен еси, Пастырю овцам Великий, овча погибшее взыскати пришедый.

Благословен еси, Архиерею грядущих благ, немощем нашим спострадати восхотевый.

Благословен еси, Новаго Завета Ходатаю, возжелавый падшия люди от вечныя смерти спасти.

Благословен еси, Судие Праведнейший, яко праведен еси, и прави суди о граде Твоем.

Благословен еси, Спасе Всемилостивейший, яко милостив бывал еси и милости Твоея исполнь вся земля.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 7

Хотяй избавити род человечь от работы вражия, Иисусе, пришел еси во Иерусалим, да исполнится Писание: «явится Бог богов в Сионе». Тебе тамо, потрясеся весь град; единии бо изыдоша на сретение Тебе, восклицающе велегласно: «Осанна Сыну Давидову», друзии же, удивляхуся вопрошающе: «Кто есть Сей». О, безумнии старцы, лжеимении учителие! Вся стогна града проповедуют чудеса Твоя. Вся Иудея исполненна благодеяньми Твоими, сии же вопрошают: «Кто есть?» Лазарь едва воскресе, и не ведят, кто исхити его от смерти. От двора Иаирова едва исшел еси, и не ведят, кто есть ожививый дщерь его? Видят, обаче не хотят воспети Тебе, яко Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное показал еси смотрение Твое, Иисусе, егда со славою восшел еси во Иерусалим и абие, яко Архиерей, посетил еси святый храм соглядати его. В дом Отца Твоего пришел еси со властию, и исполнися святаго Аввакума пророка предречение: «Господь во Святом храме Своем: да молчит вся земля пред Лицем Его». И абие изгнал еси вон вся сущии тамо продающия и куплющия, глаголя: «Храм Мой — храм молитвы наречется, вы же сотвористе его вертеп разбойником». И тако исполнися другое Писание: «Ревность дома Твоего снеде Мя». Мы же, убоявшеся таковаго праведнаго гнева Твоего, Господи, единое просим от Тебе, еже жити в дому Твоем во вся дни живота нашего, зрети красоту Твою и посещати храм святый Твой, да прославим Тебе сице:

Благословен еси, не в рукотворенных храмах живый на Небеси, в храм земный со славою возшедый.

Благословен еси, селение славы Своея возлюбивый на земли, дом молитвы от житейских попечений оградивый.

Благословен еси, Господи сил, яко возлюбленна селения Твоя, паче селений грешничих.

Благословен еси, Царю славы, яко лучше день един во дворех Твоих, паче тысящ, во градех нечестивых.

Благословен еси, велий в Сионе, яко страшно и свято имя Твое.

Благословен еси, живый во Иерусалиме, яко свят храм Твой, дивен в правде Твоей.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 8

Странное и преславное чудо сотворил еси, Христе, егда «внезапу пришел еси в Церковь Свою и тамо приступивших к Тебе хромых и слепых исцелил еси», яко Светлодавец, и Милостивый Врач, яко «правда пред Тобою предыдет», якоже рече Давид, и тако всем источил еси в великий и предпразднственный день сей радость, истину, свет и живот, якоже предрече Софония пророк, глаголя: «Радуйся дщи Сионова зело, отьят Господь неправды твоя, воцарится Господь посреде тебе и не узриши зла ктому, Господь Бог твой в тебе и обновит тя в любви Своей тебе ради, глаголет Господь: спасу утесненную, и отриновенную прииму». Сего ради и мы, веселящеся в день праздника посещения Твоего, воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси любовь, Сладчайший Иисусе, сего ради хвалу Тебе приносит возлюбленный Израиль изо уст ссущих и незлобивых младенец: егда старцы и учителие их богохульствуют вопрощающе, кто есть Сей, младенцы богословствуют, вопиюще Тебе: «Осанна Сыну Давидову», и с ваии и с ветвми сретают во храме пришествие Твое, предвозвещающе скорое Твое из мертвых воскресение. Сподоби же и нам одержимым гордостию обратитися, яко незлобивии дети, таковых бо есть Царствие Небесное, да от чистаго сердца купно с ними принесем Тебе таковые похвалы:

Благословен еси, в вышних певаемый от Серафим, от незлобивых младенец воспевание приявый.

Благословен еси, в горних носимый от Херувим, от чистых сердцем богоносно в сердце носимый.

Благословен еси, скинию падшую Давидову возставити пришедый, да нашу внутреннюю благообразную скинию паки просветиши.

Благословен еси, храм Твой — дом молитвы сотворивый, да нас бывших вертеп душетленных разбойников паки дом чист Духа Святаго сотвориши.

Благословен еси, Емуже тысящи тысящ служаху на Небеси и тьмы тем предстояху пред Ним.

Благословен еси, Емуже сонмы детей воспеваху на земли и тьмы народныя сретаху Его.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 9

Все сонмище Иудейское архиереев и книжников, видевше чудеса, яже сотворил еси во храме, Иисусе, и отроки зовущия: «Осанна Сыну Давидову», вознегодоваша и реша Тебе: «Слышиши ли, что сии глаголют?» — Ты же рекл еси им: «Несте ли чли николиже, яко изо уст младенец и ссущих совершил еси хвалу.» Мы же удивляющеся окаменению и жестосердию сердец их, злобою да младенчествуем ныне, да в простоте сердечной воспоем Ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витии Божественнии, аще и много глаголют, но не возмогут воздати достойнаго благодарения неизреченному снисхождению Твоему, Христе, яко ныне волею пришел еси во Иерусалим крест претерпети, сего ради утаил еси от премудрых и разумных Свое Божество и открыл еси е младенцем, иже чистым сердцем паче отец своих ощутиша, яко Ты еси воистину Христос. Сподоби и нам душами чистыми и нескверными усты исповедати Божественную Славу Твою, поюще Тебе сице:

Благословен еси, явлением словес Твоих просвещаяй и вразумляяй младенцы, просвети и вразуми наши мысли и сердца.

Благословен еси, творением чудес Твоих свидетельствуяй Божество Свое, открый очи мои уразумети от закона Твоего чудеса.

Благословен еси, пасый Израиля, паси мя в кротости духа на месте злачне.

Благословен еси, храняй Иакова, всели мя в чистоте сердца на воде покойне.

Благословен еси, Царю мира, да возсияет во днех Твоих правда, дондеже отъимется луна.

Благословен еси, Солнце Правды, да просветится свет Твой во множестве мира, дондеже сияет солнце.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 10

Спасти хотяй языки, Христе Боже наш, Ты воздвигл еси нецыи от еллин, пришедших поклонитися в праздник, яко да видят Тя. Сего ради тии приступиша к Филиппу, глаголюще: «Хощем Иисуса видети». Тойже вкупе с Андреем глаголаху Тебе. Ты же отвещеваеши им, яко ныне уже прииде час, да прославится о сем Сын Человеческий. Во своя бо пришел еси и свои не прияша Тя, и на смерть осудиша. Сего ради, яко зерно пшеничное не принесет плода, аще пад на землю не умрет, тако же и Ты смертию Своею мног плод принесл еси во языцех, да исполнится Исаии пророка предречение, яко явлен был еси не ищущим Тя, и обретен был еси не вопрошающими Тя. Сего ради «приидите языцы и видите днесь Царя Небеснаго, яко на престоле высоце на жребяте худе во Иерусалим входяща», да вси едиными усты и сердцем воспоем Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Царю Превечный, кроткий, праведный и спасаяй Утешителю наш! Ты кротко пришел еси в день сей во Иерусалим на кротком жребяти осли сидя, да конское свирепство разрешиши на земли. Сего ради кротость Твоя разумна да будет всем человеком, и да ведают вси, яко Ты взираеши токмо на кроткаго, молчаливаго, трепещущаго словес Твоих. Сего ради «да раскуют мечи своя на орала и копия на серпы, и да не навыкнут ктому ратоватися». Мы же «кротцы сущи душею и смирении нравом, благодатию приимем кроткаго всех Владыку, грядущаго гордыню лукаваго сокрушити», да в кротости духа воспоем Ему сице:

Благословен еси, на гору Сион возшедый, да мир на Израиля благовестиши.

Благословен еси, Иерусалиму проповедуяй, да спасение языков возвестиши.

Благословен еси, пришедый благовестити нищим лето Господне приятно, да вся сокрушенныя сердцем исцелиши.

Благословен еси, восхотевый возвестити плененным отпущение, да вся уничиженныя во отраду свободиши.

Благословен еси, яко кокошь птенцы своя под крыле собираяй, да вся обремененныя грехми Крестом искупиши.

Благословен еси, яко зерно пшеничное в землю падшее, ко погребению грядый, да вся до глубины ада павшия Воскресением обновиши.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 11

Пение всеумиленное принесем Тебе, Христе, вкупе с незлобивыми младенцы, «осанна» Тебе воспевшими, с нимиже и мы Тебе вопием: Бог Господь, и явися нам, да с ваии и ветви составим Тебе праздник свят, чист и духовен, да паки сотвориши вход во внутренния храмины душ наших, якоже обещался еси, глаголя: «не оставлю вас сиры, но паки прииду к вам. Аще кто любит Мя, возлюблю его, и явлюся ему Сам. И Отец Мой возлюбит его, и к нему приидем и обитель у него сотворим». Благословенно да будет вхождение Твое! Прииди и возсяди на престоле ума нашего, якоже прежде на жребя, и воцарися в сердцах наших и разреши вся безсловесия страстей наших, да с присноцветущими ваиами чистоты паки якоже древле дети воспоем Тебе: Аллилуиа.

Икос 11

Светом небесным просветися днесь святый храм, егда посетил еси его, Иисусе, и очистил еси его от куплей земных, вкупе же просветися с ним и весь святый град, якоже предрече Исаия: «от Сиона бо изыде закон и слава Господня из Иерусалима», яко на страдания пришел еси, и свет, радость и любовь принесл еси крестом Твоим. Сего ради, рекл еси учеником прежде Своего креста: «Еще мало время свет в вас есть, ходите, дондеже свет имате, да тьма вас не имет. Веруйте во свет, да сынове света будете». Сие рекл еси, Господи, да и во страданиях Твоих свет веры не угаснет учеником Твоим, и да не пойдут во тьме неверия, не ведуще, камо идут, да и вси право в Тя верующии с верою возопиют Тебе:

Благословен еси, Христе, Свете мира, от мира лукаваго возненавиденный.

Благословен еси, Иисусе, Солнце Правды, от присных Твоих присноблажимый и препрославленный.

Благословен еси, Невечерний и Тихий Свете, на захождение Свое во Иерусалим пришедый.

Благословен еси, живый во Свете неприступнем, зарею Воскресения весь мир просветити грядый.

Благословен еси, сладчайший и присноживотный Свете, в Сионе явленный, да просветиши душевную тьму мою.

Благословен еси, Светильниче светяй и горяй, во Иерусалиме возженный, да паки возжеши угасший светильник мой.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 12

Благодать Твою подаждъ нам, Иисусе, яко же прежде отроком еврейским осанна Тебе воспевшим и познавшим Твое Божество. И ныне в пречестные дни сия, Господи, паки к нам близ буди, наипаче же к призывающим имя Твое в духе кротости и мира, смирения и любве, сподоби же и нам ощутити благодать пришествия Твоего, да и мир Божий превосходяй всяк ум, да соблюдет сердца наша и вся разумения наша о Тебе, и тако просветивши души наши, во умилении и с веселием возопием Тебе, Завет нов завещати пришедшему нам кроплением крови Своея: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твое на вольную страсть во Иерусалим пришествие и неизреченное снисхождение Твое, Христе, поклоняемся предначатию Креста Твоего и с дети еврейскими веселящеся, с ваиами и ветвьми сретаем Тя, и составльше праздник, прославляем Тя, яко Ты еси воистину Мессия Христос пришедый и имеяй паки со славою приити судити живых и мертвых, не на жребяти осли седяй, но яко Царь царем и Господь господствующим, Емуже имя — «Слово Божие», имеяй вслед Себе не отроки «осанна» поющие, но вся воинства небесная вопиющия гласом громов крепких: Аллилуиа, спасение, честь и слава и сила Господу нашему, яко воцарися Господь Вседержитель. Сие великое шествие Твое в Сион Горний нисходящь с Небесе от Бога с верою чающе, прославляем в земный Сион на всемирное заклание вхождение Твое, поюще Тебе сице:

Благословен еси, Сыне Отечь, славою венчавый человека, тернием венчатися грядый, да терноносное естество наше плодоносно сотвориши.

Благословен еси, Агнче Божий, вземляй грехи мира, да кровию Своею нас падших паче снега убелиши.

Благословен еси, Женише душ и сердец наших, от Чертога Твоего исходяй, да никтоже укрыется от теплоты Твоея.

Благословен еси, Пастырю Добрый, входяй ныне в твой овчий двор, да никтоже похитит нас от руки Твоея.

Благословен еси, Учителю наш, Сиона ради не умолчавый до крестныя Пасхи Твоея, да други своя до конца словом и любовию на Вечери утешиши.

Благословен еси, Спасителю наш, в червлены ризы напоследок облещися восхотевый, да нас яко невесту ризою спасения и одеждею веселия украсиши.

Благословен Грядый во имя Господне! Осанна в вышних!

Кондак 13

О, Иисусе Христе, Агнче Божий, прежде век на заклание приуготованный, ныне же во Иерусалим на вольную страсть грядый! Приими малое сие с ваиами и ветвми приносимое Тебе моление наше, да в пречестные дни сии последуем стопам Твоим в тишине и кротости духа и во умилении и чистоте сердца и тако да пребудем с Тобою и во все время земнаго странствия нашего. И сподоби нам неосужденно причаститися Божественныя радости Святыя Пасхи Твоея зде на земли, да и по пришествии в Небесный Иерусалим на веки соединимся с Тобою, со всеми святыми поюще Ангельскую песнь: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й: «Архангелов и Ангелов лики…» и кондак 1-й: «Избранный Царю Горняго Сиона…»

Молитва Входу Господню в Иерусалим

Господи Иисусе Христе Боже наш, в вышних со Отцем на Престоле седяй, выну на крылу от Херувим носимый и певаемый от Серафим, во днех же плоти Своея на жребяти осли сести изволивый нашего ради спасения, и от детей воспевание приявый и во Святый град Иерусалим прежде шести дней бытия Пасхи на вольную страсть пришедый, да спасеши мир Крестом, погребением и Воскресением Твоим! И якоже тогда людие, седящие во тьме и сени смертней, приемши ветви древес и ваиа от финик, сретоша Тя; Сына Давидова Тя исповедуя, такожде и нас ныне в предпразднственный день сей в подражание онех ваиа и ветви в руках носящих соблюди и сохрани. И якоже онии народи и дети «осанна» Тебе приношаху, сподоби и нам во псалмех и пениих духовных душами чистыми, и нескверными усты прославити вся величия Твоя в праздник сей, и во всю седмицу страсти Твоея, и неосужденно достигнути и причаститися Божественныя радости Святыя Пасхи в пресветлые дни Живоноснаго Воскресения Твоего, да воспоем и прославим Твое Божество вкупе со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

6-я седмица Великого поста – седмица Ваий

Иные седмицы Великого поста

• 1-я седмица • 2-я седмица

• 3-я седмица • 4-я седмица

• 5-я седмица • Страстная

  • Триодь Постная. Службы 6-й седмицы Великого Поста
  • Чтение на каждый день Великого поста Дементьев Д.В.
  • Шестая седмица Великого поста (седмица Ваий) Гермоген Шиманский
  • Шестая седмица Великого поста прот. Григорий Дебольский
  • Вербная суббота сщмч. Сергий Мечёв
  • Сокровищница духовной мудрости. Седмица 6-я Великого поста
  • Великий пост. Аудио
  • Великий пост. Видео

Неде­ля ва­ий по­свя­ще­на вос­по­ми­на­нию тор­же­ствен­но­го Вхо­да Гос­под­ня во Иеру­са­лим, ку­да Он шел для стра­да­ний и Крест­ной смер­ти. Это со­бы­тие опи­са­но все­ми еван­ге­ли­ста­ми: Мф.21,1-11; Мк.11,1-11; Лк.19,29-44; Ин.12,12-19. Этот празд­ник на­зы­ва­ет­ся Неде­лей ва­ий (вет­вей), Неде­лей цве­то­нос­ной, а в про­сто­ре­чии у рус­ских так­же Верб­ным вос­кре­се­ньем от обы­чая освя­щать в этот день паль­мо­вые вет­ви, за­ме­ня­е­мые у нас вер­ба­ми.

На­ча­ло празд­ни­ка вос­хо­дит к глу­бо­кой древ­но­сти. Пер­вое ука­за­ние на празд­ник – в III ве­ке при­над­ле­жит свя­то­му Ме­фо­дию, епи­ско­пу Па­тар­ско­му († 312), оста­вив­ше­му по­уче­ние на этот день. В IV ве­ке празд­ник, как сви­де­тель­ству­ет свя­той Епи­фа­ний Кипр­ский, со­вер­шал­ся весь­ма тор­же­ствен­но. Мно­гие из свя­тых от­цов IV в. оста­ви­ли свои по­уче­ния на этот празд­ник. В VII–IX вв. свя­тые Ан­дрей Крит­ский, Кос­ма Ма­и­ум­ский, Иоанн Да­мас­кин, Фе­о­дор и Иосиф Сту­ди­ты, а так­же им­пе­ра­тор ви­зан­тий­ский Лев Фило­соф, Фе­о­фан и Ни­ки­фор Ксан­фо­пул про­сла­ви­ли празд­ник пес­но­пе­ни­я­ми, ко­то­рые и ныне по­ет Пра­во­слав­ная Цер­ковь.

Празд­ник Вхо­да Гос­под­ня в Иеру­са­лим при­над­ле­жит к дву­на­де­ся­тым празд­ни­кам, но не име­ет ни пред­праздн­ства ни по­праздн­ства, так как окру­жен дня­ми по­ста Че­ты­ре­де­сят­ни­цы и Страст­ной сед­ми­цы. Од­на­ко, хо­тя он и не име­ет дней пред­праздн­ства, по­доб­но дру­гим дву­на­де­ся­тым празд­ни­кам, бо­го­слу­же­ние всей преды­ду­щей сед­ми­цы, на­чи­ная с по­не­дель­ни­ка, во мно­гих сти­хи­рах и тро­па­рях по­свя­ще­но со­бы­тию вхо­да Гос­по­да в Иеру­са­лим.

В пят­ни­цу 6-й сед­ми­цы окан­чи­ва­ет­ся св. Че­ты­ре­де­сят­ни­ца. В этот день на ве­чер­ни, со­еди­ня­е­мой с ли­тур­ги­ей Пре­ждео­свя­щен­ных Да­ров, в од­ной из сти­хир на «Гос­по­ди воз­звах» по­ет­ся: «Ду­ше­по­лез­ную со­вер­шив­ше Че­ты­ре­де­сят­ни­цу, и свя­тую сед­ми­цу стра­сти Твоя про­сим ви­де­ти, Че­ло­ве­ко­люб­че, еже про­сла­ви­ти в ней ве­ли­чия Твоя, и неиз­ре­чен­ное нас ра­ди смот­ре­ние (до­мо­стро­и­тель­ство) Твое».

Ве­че­ром в пят­ни­цу – ве­ли­кое по­ве­че­рие.

В суб­бо­ту сед­ми­цы Ва­ий Цер­ковь вос­по­ми­на­ет чу­до вос­кре­ше­ния Ла­за­ря, по­это­му суб­бо­та на­зы­ва­ет­ся Ла­зо­ре­вой. Вос­кре­ше­ние Ла­за­ря Цер­ковь про­слав­ля­ет как до­ка­за­тель­ство Бо­же­ствен­ной си­лы Иису­са Хри­ста и как удо­сто­ве­ре­ние в вос­кре­се­нии Хри­ста и в об­щем вос­кре­се­нии всех умер­ших, что и вы­ра­жа­ет­ся в тро­па­ре празд­ни­ка (глас 1-й): «Об­щее вос­кре­се­ние преж­де Тво­ея стра­сти уве­ряя, (т.е. удо­сто­ве­ряя), из мерт­вых воз­двигл еси Ла­за­ря, Хри­сте Бо­же. Тем­же и мы, яко от­ро­цы (ев­рей­ские) по­бе­ды зна­ме­ния но­ся­ще. Те­бе по­бе­ди­те­лю смер­ти во­пи­ем: осан­на в выш­них, бла­го­сло­вен гря­дый во имя Гос­подне».

Ла­за­ре­ва суб­бо­та и Верб­ное вос­кре­се­нье слу­жат пе­ре­хо­дом от Че­ты­ре­де­сят­ни­цы к Страст­ной сед­ми­це.

См.: Три­одь Пост­ная. Служ­бы 6-й сед­ми­цы Ве­ли­ко­го По­ста.

Ла­за­ре­ва Суб­бо­та. Неде­ля Ва­ий

Ма­рия Сер­ге­ев­на Кра­со­виц­кая

Страст­ная и Пас­халь­ная сед­ми­цы об­ра­зу­ют центр бо­го­слу­жеб­но­го го­да. Они яв­ля­ют­ся тем вре­ме­нем в жиз­ни Церк­ви, ко­то­рое пред­ва­ря­ет­ся дол­гой и се­рьез­ной под­го­тов­кой – Ве­ли­ким по­стом. По­след­няя, 6 сед­ми­ца Ве­ли­ко­го по­ста име­ет осо­бое на­зва­ние – «сед­ми­ца ва­ий». Все дни ее от по­не­дель­ни­ка до пят­ни­цы име­ют та­кое опре­де­ле­ние: «по­не­дель­ник ва­ий», «втор­ник ва­ий» и т.д. Эта сед­ми­ца по сво­е­му устро­е­нию, по со­дер­жа­нию бо­го­слу­же­ния ока­зы­ва­ет­ся устрем­лен­ной к Неде­ле ва­ий, или к то­му празд­ни­ку, ко­то­рый мы при­выч­но на­зы­ва­ем «Вхо­дом Гос­под­ним в Иеру­са­лим».

Бо­го­слу­же­ние этих дней от­кры­ва­ет пе­ред на­ми важ­ный прин­цип цер­ков­но­го Уста­ва. Уча­стие в цер­ков­ном бо­го­слу­же­нии не яв­ля­ет­ся про­сто вос­по­ми­на­ни­ем про­шед­ших со­бы­тий или со­зер­ца­ни­ем бо­го­слов­ских идей – все в устро­е­нии бо­го­слу­же­ния на­прав­ле­но на то, чтобы со­бы­тия, вос­по­ми­на­е­мые и празд­ну­е­мые Цер­ко­вью, бы­ли на­ми пе­ре­жи­ты по су­ще­ству, ста­ли фак­том на­шей жиз­ни, чтобы мы во­шли в ту ре­аль­ность, в ко­то­рую Цер­ковь нас стре­мит­ся вве­сти. До­сти­га­ет­ся это раз­ны­ми спо­со­ба­ми, а в сед­ми­цу ва­ий в те­че­ние 5 дней зву­чат пес­но­пе­ния, ко­то­рые за­став­ля­ют нас на­пря­жен­но ждать со­бы­тий кон­ца сед­ми­цы.

Эта сед­ми­ца долж­на при­ве­сти нас к двум осо­бен­ным празд­ни­кам – суб­бо­те Ла­за­ре­вой и Неде­ле ва­ий. В суб­бо­ту Ла­за­ре­ву празд­ну­ет­ся вос­кре­ше­ние пра­вед­но­го Ла­за­ря. Мы пом­ним, что Гос­подь вос­кре­сил че­ты­рех­днев­но­го мерт­ве­ца (Ин.11,1-45). Он знал, что Ла­зарь бо­лел и умер, и, тем не ме­нее, слов­но на­роч­но мед­лил и не при­хо­дил в Вифа­нию, хо­тя дом пра­вед­ных Мар­фы и Ма­рии и их бра­та Ла­за­ря был тем до­мом, ко­то­рый, по-ви­ди­мо­му, Гос­подь ча­сто по­се­щал. И вот, зная о бо­лез­ни Ла­за­ря, его смер­ти и по­гре­бе­нии, Гос­подь при­шел, ко­гда тот уже 4 дня ле­жал во гро­бе. Все это пе­ре­жи­ва­ет­ся и яв­ля­ет­ся в бо­го­слу­же­нии. Упо­ми­на­ния об этом есть в бо­го­слу­жеб­ных текстах уже с пер­вых дней сед­ми­цы: «Вче­ра и днесь бо­лезнь Ла­за­ре­ва, сию бо Хри­сту яв­ля­ют срод­ни­цы…» – вче­ра и се­го­дня уже бо­ле­ет Ла­зарь, и Хри­стос об этом зна­ет, по­то­му что ему со­об­щи­ли род­ствен­ни­ки. Та­ким об­ра­зом, нас не про­сто ин­фор­ми­ру­ют, а во­вле­ка­ют в ход со­бы­тий. В сре­ду мы слы­шим: «Днесь изд­ше Ла­зарь», – се­го­дня умер Ла­зарь. И на­ко­нец: «Днесь Ла­зарь уме­рый по­гре­ба­ет­ся…» – вот уже по­ла­га­ет­ся во гроб. Та­ким об­ра­зом, про­сле­жи­ва­ют­ся все эта­пы, пред­ше­ству­ю­щее это­му ве­ли­ко­му чу­ду. А мы вме­сте с сест­ра­ми Ла­за­ря на­хо­дим­ся в ожи­да­нии Гос­по­да и недо­уме­ва­ем, по­че­му же Он не при­хо­дит. Эта сед­ми­ца ста­но­вит­ся пу­тем, ве­ду­щим к дню вос­кре­ше­ния Ла­за­ря.

Страст­ную сед­ми­цу и пред­ше­ству­ю­щие ей празд­ни­ки – Неде­лю ва­ий и суб­бо­ту Ла­за­ре­ву – нуж­но от­ли­чать от Ве­ли­ко­го по­ста. Свя­тая Че­ты­ре­де­сят­ни­ца – это вре­мя под­го­тов­ки, а Страст­ная – это уже не пост, а цель по­ста, то, к че­му мы го­то­ви­лись, и в чем мы долж­ны, под­го­то­вив­шись и по­тру­див­шись в ме­ру сво­их сил, участ­во­вать. В пя­ток ва­ий несколь­ко раз по­ет­ся та­кой текст: «Ду­ше­по­лез­ную со­вер­шив­ше че­ты­ре­де­сят­ни­цу…» т.е. уже окон­чив вре­мя св. Че­ты­ре­де­сят­ни­цы, ко­то­рая долж­на бы­ла при­не­сти поль­зу ду­ше, «… и Свя­тую сед­ми­цу стра­сти Тво­ея про­сим ви­де­ти, Че­ло­ве­ко­люб­че». В пят­ни­цу на сед­ми­це ва­ий св. Че­ты­ре­де­сят­ни­ца кон­ча­ет­ся; мы уже сто­им в пред­две­рии Страст­ной сед­ми­цы.

В Ве­ли­ком По­сту 6 сед­миц, но суб­бо­ты и вос­кре­се­нья не яв­ля­ют­ся пост­ны­ми дня­ми – не в том смыс­ле, что от­ме­ня­ет­ся те­лес­ное воз­дер­жа­ние, а в том, что устро­е­ние бо­го­слу­же­ния со­всем дру­гое: в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье со­вер­ша­ет­ся пол­ная ли­тур­гия, со­вер­ша­ет­ся Та­ин­ство Ев­ха­ри­стии. Что ка­са­ет­ся еды, то в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье все­гда ослаб­ле­ние по­ста на елей, и та­ким об­ра­зом суб­бо­та и вос­кре­се­нье не вхо­дят в чис­ло дней св. Че­ты­ре­де­сят­ни­цы. Итак, 6 сед­миц и в каж­дой по 5 дней, все­го по­лу­ча­ет­ся 30 пост­ных дней, а ведь мы го­во­рим о св. Че­ты­ре­де­сят­ни­це. Здесь на­до ска­зать, что идея пред­пас­халь­но­го по­ста су­ще­ству­ет с древ­ней­ших вре­мен и яв­ля­ет­ся апо­столь­ским уста­нов­ле­ни­ем, од­на­ко ис­чис­ле­ние дней св. Че­ты­ре­де­сят­ни­цы пре­тер­пе­ло очень зна­чи­тель­ные из­ме­не­ния. Так, на Пра­во­слав­ном Во­сто­ке до IX ве­ка не бы­ло един­ства в опре­де­ле­нии пе­ри­о­да св. Че­ты­ре­де­сят­ни­цы. По­нят­но, по­че­му Че­ты­ре­де­сят­ни­ца но­сит та­кое на­зва­ние – ведь свв. От­цы по­ста­но­ви­ли упо­до­бить свой пост по­сту Гос­по­да, Ко­то­рый 40 дней пре­бы­вал в пу­стыне, но вот устро­е­ние это­го по­ста ока­за­лось до­воль­но труд­ным. Пред­пас­халь­ный пе­ри­од мог со­сто­ять как из 7, так и из 8 сед­миц: от на­ча­ла По­ста до дня Пас­хи мог­ло быть как семь, так и во­семь недель. На­ша сыр­ная сед­ми­ца (как мы зна­ем, за­го­ве­нье на мя­со про­ис­хо­дит уже за неде­лю до по­ста) от­ме­че­на мно­ги­ми чер­та­ми ве­ли­ко­пост­но­го бо­го­слу­же­ния и яв­ля­ет­ся по­лу­пост­ной сед­ми­цей. Это и есть оста­ток то­го вось­ми­не­дель­но­го пред­пас­халь­но­го по­ста, ко­то­рый су­ще­ство­вал на Во­сто­ке. Про­дол­жи­тель­ность его ва­рьи­ро­ва­лась по­то­му, что по­сто­ян­но стре­ми­лись при­ве­сти чис­ло дней по­ста к 40 дням. Но осу­ще­ствить это в пол­ной ме­ре так и не уда­лось: несмот­ря на все по­пыт­ки при­ве­сти чис­ло пост­ных дней к 40, это уда­ет­ся лишь це­ной неко­то­рых на­тя­жек и вы­гля­дит несколь­ко на­ду­ман­но.

Суб­бо­та Ла­за­ре­ва по сво­е­му бо­го­слу­жеб­но­му устро­е­нию яв­ля­ет­ся со­вер­шен­но осо­бен­ным, ни на что не по­хо­жим днем. На­ка­нуне в пят­ни­цу, как и во все пят­ни­цы Ве­ли­ко­го по­ста, со­вер­ша­ет­ся ли­тур­гия Пре­ждео­свя­щен­ных Да­ров. По­сколь­ку эта ли­тур­гия все­гда слу­жит­ся на ве­черне, на­чи­на­ет­ся ве­чер­ней, суб­бо­та Ла­за­ре­ва на­чи­на­ет­ся уже в пя­ток ве­че­ра. На при­хо­дах Пре­ждео­свя­щен­ную слу­жат в пят­ни­цу с утра, и это уже яв­ля­ет­ся на­ча­лом бо­го­слу­жеб­но­го дня Ла­за­ре­вой суб­бо­ты. С это­го дня от­ла­га­ет­ся бо­го­слу­же­ние по Ми­нее до по­не­дель­ни­ка Фо­ми­ной сед­ми­цы. Лег­ко по­нять, что это не яв­ля­ет­ся ка­ким-то фор­маль­ным уста­нов­ле­ни­ем, а в этом за­клю­че­но ука­за­ние на то, что ни­ка­кое про­слав­ле­ние свя­тых сей­час уже неумест­но – на­сту­пил та­кой пе­ри­од, ко­гда все со­сре­до­то­че­но на од­ном, по­это­му все бо­го­слу­же­ние в этот пе­ри­од осу­ществ­ля­ет­ся толь­ко по Три­о­ди. Ис­клю­че­ние со­став­ля­ет празд­ник Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, ко­то­рый обя­за­тель­но празд­ну­ет­ся, на ка­кой бы день Страст­ной или Свет­лой сед­ми­цы он ни при­шел­ся в этом го­ду.

Суб­бо­та Ла­за­ре­ва и сле­ду­ю­щая за ней Неде­ля ва­ий до неко­то­рой сте­пе­ни яв­ля­ют­ся еди­ным празд­ни­ком: они име­ют об­щий тро­парь, по­свя­щен­ный со­бы­ти­ям этих двух дней. Кро­ме то­го, неко­то­рые ча­сти вос­крес­но­го бо­го­слу­же­ния, ко­то­рое невоз­мож­но со­вер­шать в Неде­лю ва­ий, т.к. это Гос­под­ский дву­на­де­ся­тый празд­ник, пе­ре­не­се­ны на суб­бо­ту.

Итак, утре­ня, со­вер­ша­е­мая в суб­бо­ту Ла­за­ре­ву, со­дер­жит несколь­ко вос­крес­ных тек­стов – тех, ко­то­рые при обыч­ном по­ряд­ке бо­го­слу­же­ния по­ют­ся толь­ко в вос­крес­ный день и яв­ля­ют­ся непре­мен­ной ча­стью вос­крес­но­го все­нощ­но­го бде­ния. Так, по­сле 17 ка­физ­мы по­ют­ся зна­ко­мые вос­крес­ные тро­па­ри по Непо­роч­нех Ан­гель­ский со­бор уди­ви­ся. Но что еще бо­лее уди­ви­тель­но – в Ла­за­ре­ву суб­бо­ту по­ет­ся Вос­кре­се­ние Хри­сто­во ви­дев­ше – тот текст, ко­то­рый мы по­ем толь­ко по вос­крес­ным дням и в пе­ри­од празд­но­ва­ния Пас­хи. Суб­бо­та Ла­за­ре­ва – это день, ко­гда мы уве­ря­ем­ся во все­об­щем вос­кре­се­нии «преж­де стра­стей» Хри­сто­вых, и еще преж­де Его вос­ста­ния ви­дим Вос­кре­се­ние Хри­сто­во в вос­кре­ше­нии Ла­за­ря. По­сле пе­ния ка­но­на воз­гла­ша­ют­ся сти­хи «Свят Гос­подь Бог наш» – это текст вос­крес­ной служ­бы. Хва­лит­ные сти­хи­ры по­ют­ся на 8, как в неде­лю, а их Бо­го­ро­ди­чен «Пре­бла­го­сло­вен­на еси, Бо­го­ро­ди­це Де­во…» взят из вос­крес­ной служ­бы. За пред­пи­са­ни­я­ми Уста­ва сто­ит стрем­ле­ние явить нам со­дер­жа­ние со­бы­тия и его ис­тин­ный смысл. Служ­ба яв­ля­ет­ся по су­ти вос­крес­ной, и Ла­за­ре­ва суб­бо­та пред­вос­хи­ща­ет ра­дость Пас­хи. Бо­го­слу­жеб­ные тек­сты недву­смыс­лен­но сви­де­тель­ству­ют о вос­крес­ном ха­рак­те­ре бо­го­слу­же­ния это­го дня.

В ек­са­по­сти­ла­рии это­го дня, чи­та­е­мом на Сла­ву, и ныне зву­чат сло­ва ап. Пав­ла (1Кор.15,55), ко­то­рые мы ско­ро услы­шим в ли­ку­ю­щем Пас­халь­ном сло­ве Иоан­на Зла­то­уста: «Ла­за­рем тя Хри­стос уже раз­ру­ша­ет, смер­те, и где твоя, аде, по­бе­да? Вифа­нии плач ныне на те­бе про­став­ля­ет­ся; вси вет­ви по­бе­ды То­му при­не­сем». Этот текст яв­ля­ет нам един­ство Ла­за­ре­вой суб­бо­ты и Пас­хи, Ла­за­ре­вой суб­бо­ты и Неде­ли ва­ий.

На­по­ми­ная нам внеш­нюю кан­ву со­бы­тий, бо­го­слу­жеб­ные тек­сты вскры­ва­ют их глу­бин­ный бо­го­слов­ский смысл. Неко­то­рые оста­нав­ли­ва­ют­ся на сви­де­тель­стве о двух при­ро­дах Хри­ста – че­ло­ве­че­ской и Бо­же­ствен­ной. Так, си­нак­сарь пред­ва­ря­ет­ся та­ки­ми сти­ха­ми: «Ры­да­е­ши, Иису­се, сие смерт­на­го су­ще­ства; ожив­ля­е­ши дру­га Тво­е­го, сие бо­же­ствен­ныя кре­по­сти». То, что Ты, Гос­по­ди, опла­ки­ва­ешь Ла­за­ря, про­яв­ле­ние «смерт­но­го су­ще­ства», вос­кре­ше­ние дру­га – сви­де­тель­ство Бо­же­ствен­ной си­лы.

В день Ла­за­ре­вой суб­бо­ты со­вер­ша­ет­ся ли­тур­гия Иоан­на Зла­то­уста сво­им обыч­ным по­ряд­ком, но по­ет­ся не Три­свя­тое, а Ели­цы во Хри­ста кре­сти­сте­ся. По воз­гла­се Из­ряд­но о Пре­свя­тей… по­ет­ся за­до­стой­ник, хо­тя Ти­пи­кон о нем умал­чи­ва­ет.

Неде­ля Ва­ий, неде­ля цве­то­нос­ная, празд­ник Вхо­да Гос­под­ня в Иеру­са­лим, а на Ру­си еще и Верб­ное вос­кре­се­нье – так на­зы­ва­ет­ся сле­ду­ю­щий день. В этот день не по­ем вос­крес­ных пес­но­пе­ний, не празд­ну­ем Вос­кре­се­ние Хри­сто­во, и на­до ска­зать, что та­кое по­стро­е­ние бо­го­слу­же­ния под­чи­ня­ет­ся об­щим пра­ви­лам: ес­ли дву­на­де­ся­тый Гос­под­ский празд­ник по­па­да­ет на вос­кре­се­нье, «вос­кре­се­но ни­что­же по­ем», т.е. вос­кре­се­нье не празд­ну­ет­ся, а толь­ко Гос­под­ский празд­ник. В ка­ком-то смыс­ле мож­но ска­зать, что вос­кре­се­нье пе­ре­не­се­но на суб­бо­ту Ла­за­ре­ву. Тро­парь празд­ни­ка об­щий с Ла­за­ре­вой суб­бо­той, од­на­ко, есть и вто­рой тро­парь Вхо­да Гос­под­ня в Иеру­са­лим; это един­ствен­ный Гос­под­ский празд­ник, име­ю­щий два тро­па­ря. Этот вто­рой тро­парь по­ка­зы­ва­ет нам осо­бен­ную чер­ту это­го со­бы­тия, зву­чит он так:

«Спо­греб­ше­ся Те­бе кре­ще­ни­ем, Хри­сте Бо­же наш, без­смерт­ныя жиз­ни спо­до­би­хом­ся Вос­кре­се­ни­ем Тво­им, и вос­пе­ва­ю­ще зо­вем: осан­на в выш­них, бла­го­сло­вен гря­дый во Имя Гос­подне».

Здесь го­во­рит­ся от ли­ца всех, кто со­брал­ся в хра­ме: «Спо­греб­ше­ся Те­бе кре­ще­ни­ем, Хри­сте Бо­же наш», – вот мы кре­сти­лись и кре­ще­ни­ем сво­им мы Те­бе спо­греб­лись, мы умер­ли вме­сте с То­бой, Гос­по­ди, и бес­смерт­ной жиз­ни «спо­до­би­хом­ся Вос­кре­се­ни­ем Тво­им». Очень ин­те­рес­но, что здесь го­во­рит­ся не о празд­ну­е­мом со­бы­тии, а о та­ин­ствен­ном смыс­ле хри­сти­ан­ской жиз­ни. С этой же те­мой в Неде­лю ва­ий свя­за­на од­на сти­хи­ра; она по­вто­ря­ет­ся за служ­бу 7 раз, с уди­ви­тель­ным по­сто­ян­ством:

«Днесь бла­го­дать Свя­та­го Ду­ха нас собра, и вси, взем­ше Крест Твой, гла­го­лем: бла­го­сло­вен Гря­дый во Имя Гос­подне, осан­на в выш­них».

По­вто­ря­ет­ся этот текст, ко­неч­но, не по­то­му, что на про­тя­же­нии столь­ких ве­ков не на­шлось че­ло­ве­ка, ко­то­рый бы со­чи­нил еще шесть сти­хир, чтобы вос­пол­нить бо­го­слу­же­ние, а по­то­му что текст этой сти­хи­ры очень ва­жен. Зна­е­те, как ро­ди­те­ли вос­пи­ты­ва­ют ре­бен­ка: я же те­бе го­во­рил, и вче­ра го­во­рил, и се­го­дня опять го­во­рю; по­вто­ря­ет­ся то, что важ­но. На Гос­по­ди, воз­звах эта сти­хи­ра зву­чит под­ряд два ра­за, в этом же цик­ле она зву­чит на Сла­ву и на И ныне, на сти­ховне она по­ет­ся два ра­за и на утре­ни по 50 псал­ме. На­вер­но, имен­но на этот текст и сле­ду­ет об­ра­тить осо­бое вни­ма­ние. Здесь го­во­рит­ся о том, что Гос­подь со­брал нас в Церк­ви и объ­еди­нил бла­го­да­тью Свя­то­го Ду­ха. А даль­ше та­ин­ствен­ные сло­ва: «И вси, взем­ше Крест Твой, гла­го­лем». Обыч­но ведь го­во­рят о несе­нии сво­е­го Кре­ста, а как нам взять Крест Хри­стов? Долж­но быть, здесь го­во­рит­ся о го­ря­чем сер­деч­ном стрем­ле­нии все раз­де­лить с Гос­по­дом. Здесь го­во­рит­ся, что мы встре­ча­ем Его всем су­ще­ством: Гос­подь гря­дет на воль­ную страсть, и мы идем вме­сте с Ним, Этот текст очень лич­ный, он от­но­сит­ся лич­но к каж­до­му и в то же вре­мя объ­еди­ня­ет всех, ко­го «бла­го­дать Свя­та­го Ду­ха собра».

Служ­ба Неде­ли ва­ий – бден­ная, на ве­ли­кой ве­черне па­ри­мии и ли­тия, на утре­ни – по­ли­е­лей и празд­нич­ное окон­ча­ние, это по­ря­док обыч­но­го бде­ния. Неде­ля ва­ий при­ме­ча­тель­на так­же тем, что в этот день мы несем в храм рас­пус­ка­ю­щи­е­ся вет­ки вер­бы. В Ти­пи­коне не упо­ми­на­ют­ся ни ел­ки на Рож­де­ство, ни бе­рез­ки на Тро­и­цу, а вот в Неде­лю ва­ий по­ла­га­ет­ся освя­ще­ние ва­ий, и в очень важ­ном ме­сте служ­бы – по­сле Еван­ге­лия, по 50 псал­ме. Во вре­мя чте­ния 50 псал­ма со­вер­ша­ет­ся каж­де­ние огром­но­го пуч­ка ве­ток, ко­то­рые за­тем долж­ны раз­да­вать­ся бра­тии, но пе­ред этим про­из­но­сит­ся спе­ци­аль­ная мо­лит­ва на освя­ще­ние ва­ий и они окроп­ля­ют­ся свя­той во­дой (в Ти­пи­коне об окроп­ле­нии не го­во­рит­ся). И ко­гда бра­тия под­хо­дит це­ло­вать Еван­ге­лие, игу­мен каж­до­му да­ет эти вет­ки. Ко­неч­но, это долж­ны быть вет­ки фини­ко­вой паль­мы, но у нас паль­мы не рас­тут. В это вре­мя на Ру­си обыч­но толь­ко-толь­ко за­цве­та­ет вер­ба, по­это­му у нас это вос­кре­се­нье и по­лу­чи­лось Верб­ным. До­стой­но вни­ма­ния, что освя­ще­ние этих ве­то­чек со­вер­ша­ет­ся не пе­ред служ­бой и не по­сле служ­бы (где-то там, на за­двор­ках, ко­гда все уже рас­хо­дят­ся), оно со­вер­ша­ет­ся в са­мом цен­тре служ­бы, в са­мом ее серд­це. И игу­мен раз­да­ет бра­тии эти ве­точ­ки, чтобы сей­час, во вре­мя чте­ния ка­но­на каж­дый ося­зал их так, как ося­зал их на­род, от­ро­ки, встре­чав­шие Хри­ста. Этот мо­мент сви­де­тель­ству­ет от­нюдь не о «те­ат­раль­ной пыш­но­сти» бо­го­слу­же­ния, а о том, что празд­ник дол­жен вой­ти во все на­ше су­ще­ство – через зре­ние, слух, обо­ня­ние (ко­гда мы чув­ству­ем бла­го­уха­ние ка­диль­но­го ды­ма) и да­же ося­за­ние. Все на­ши те­лес­ные чув­ства, от­кры­тые для вос­при­я­тия этой выс­шей, ду­хов­ной ре­аль­но­сти, по­мо­га­ют нам при­бли­зить­ся к ней.

По де­вя­той пес­ни ка­но­на нет све­тиль­на. «Све­тиль­на не гла­го­лем, но абие: Свят Гос­подь Бог наш», – го­во­рит­ся в бо­го­слу­жеб­ных кни­гах.

Бо­же­ствен­ная ли­тур­гия в этот день со­вер­ша­ет­ся по чи­ну Иоан­на Зла­то­уста, на ней по­ют­ся празд­нич­ные ан­ти­фо­ны и воз­гла­ша­ет­ся вход­ный стих. Осо­бен­ность ее так­же в том, что по­ет­ся за­до­стой­ник, про­из­но­сит­ся празд­нич­ный от­пуст.